Nederlanders koploper in online boodschappen doen

02-12-2021 | |
Nederland staat samen met Zweden bovenaan als het gaat om online boodschappen bestellen. - Foto: Canva
Nederland staat samen met Zweden bovenaan als het gaat om online boodschappen bestellen. - Foto: Canva

Nederland is koploper in Europa als het gaat om online boodschappen doen, blijkt uit onderzoek van Paypal.

80% van de Nederlanders heeft wel eens online boodschappen besteld. Hiermee staat Nederland samen met Zweden bovenaan de lijst als het gaat om boodschappen doen via het web.

In totaal zijn twaalf West-Europese landen met elkaar vergeleken. Van de 1.000 ondervraagden geeft 63% aan dat zij online boodschappen doet om tijd te besparen. Ruim twee derde van alle ondervraagden geeft ook aan het liefst alle boodschappen in een keer te willen bestellen. Omzetstijgingen in de online webshops van supermarkten toonden eerder al aan dat online boodschappen doen populair is.

86% wil producten zien

Toch is niet iedereen enthousiast. Van de groep die geen online boodschappen doet, zegt 86% dat zij het eten eerst wil zien voordat ze het koopt. Het gaat hier met name om het zelf uitkiezen van verse producten. Een grote groep geeft ook aan dat zij het prettig vindt om boodschappen te doen wanneer zij iets nodig heeft en dus niet vooraf wil bestellen. Daarnaast spelen bezorgkosten een grote rol in de keuze om geen online boodschappen te doen. 68% vindt de bezorgkosten te hoog.

Lokaal en duurzaam

Meer dan de helft van de ondervraagden (53%) heeft de neiging om producten te kopen die duurzaam en milieuvriendelijk zijn geproduceerd. Hetzelfde percentage van de Nederlanders geeft aan liever online bij lokale producenten te kopen.

Maaltijden bestellen

Naast online boodschappen doen werd ook gekeken naar het bestellen van maaltijden. Bijna twee derde van de ondervraagden bestelt online maaltijden van restaurants voor thuisbezorging. Alleen in Griekenland werd nog meer besteld dat bij ons, 65%. Van de Nederlanders gaf 32% aan geen maaltijden te bestellen door een gebrek aan gezonde opties.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur



Beheer