Nederlandse consument ziet hogere prijs vlees zitten

24-11-2020 | Laatste update op 28-07 | |
Foto: Canva
Foto: Canva

Het grootste deel van Nederlandse consumenten is bereid een hogere vleesprijs te betalen wanneer dat geld wordt besteed aan dierenwelzijn, vermindering van milieubelasting en beter inkomen voor boeren en werknemers in slachterijen.

63% van de Nederlanders zou minimaal € 1 per kilo vlees extra daarvoor willen betalen. Vooral VVD-stemmers (71%) en CDA-stemmers (67%) zien een dergelijke prijsstijging wel zitten. In Duitsland en Frankrijk liggen de percentages hoger met respectievelijk 80% en 67% van de consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker DVJ Insights, in opdracht van de Tapp Coalitie. De Tapp Coalitie (True Animal Protein Price) is een organisatie die zich inzet voor een ‘eerlijke beprijzing’ van voedsel. De coalitie verwacht dat een ‘eerlijke, wat hogere prijs’ zal leiden tot minder consumptie van vlees in Nederland en de EU. In het onderzoek werden consumenten gevraagd of ze hun vleesconsumptie wilden minderen als ze daar financieel beloond voor werden. 47% zegt ‘ja’ en 34% ‘misschien’.

Geld inzetten voor verbetering milieu

Uit het marktonderzoek blijkt ook dat een kleine meerderheid vindt (54%) dat de milieu- en gezondheidsimpact van vlees, dierenwelzijnskosten en een fatsoenlijke levensstandaard voor werknemers moeten worden meegenomen in de vleesprijs. Het geld dat deze ‘eerlijke vleesprijs’ dan oplevert moet volgens de meeste consumenten (45%) besteed worden aan het stimuleren en betalen van boeren om milieu- en welzijnsstandaarden te verbeteren. Daarnaast vindt 41% dat het gebruikt moet worden om de btw op AGF-producten en vleesvervangers te verlagen tot 0%.

65% wil een betere financiële positie van Europese boeren

Minder dieren slachten

Consumenten in Frankrijk, Duitsland en Nederland zijn grotendeels (65%) voor een vermindering van het aantal geslacht vee (‘met miljoenen jaarlijks‘) en verbetering van het dierenwelzijn op boerenbedrijven. 61% van de Nederlandse ondervraagden is het daarmee eens. Tegelijkertijd wil 65% een betere financiële positie van Europese boeren. Over de drie landen is dat 69%. Ook vindt een merendeel van de consumenten (67%) dat er lagere prijzen moeten komen voor duurzame gecertificeerde producten, zoals biologisch en fair trade.

Opzet onderzoek

In totaal deden 1.558 consumenten mee aan het onderzoek, waarvan 513 uit Nederland, 514 uit Duitsland en 531 uit Frankrijk. Volgens de Tapp Coalitie bevestigt het onderzoek het publieke draagvlak voor haar voorstellen, waaronder de hogere vleesprijs. 12% van de ondervraagden is tegen, 34% staat neutraal in de plannen van Tapp.

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

Kloosterman



Beheer