Doorgaan naar artikel

Nedertarwe is een goed idee

Meelfabrikant Koopmans en akkerbouwcoöperatie CZAV gaan samenwerken.

Geüpdatet op:
Commentaar
Sustainable food
Oogst van tarwe. Akkerbouwcoöperatie CZAV gaat baktarwe, zogenoemde Nedertarwe, leveren aan meelfabrikant Koopmans. - Foto: Mark Pasveer premium

Oogst van tarwe. Akkerbouwcoöperatie CZAV gaat baktarwe, zogenoemde Nedertarwe, leveren aan meelfabrikant Koopmans. - Foto: Mark Pasveer

Meelfabrikant Koopmans en akkerbouwcoöperatie CZAV gaan samenwerken. Het doel is om meel te produceren van uitsluitend in Nederland geteelde tarwe. Dit eerste jaar gaat het om ongeveer 2.000 ton ‘Nedertarwe’.

Het initiatief verdient lof. Regionale producten besparen enorm op transportkilometers. Bij de tarwehandel worden grote afstanden overbrugd. De wereld teelt ieder jaar tussen 780 miljoen en 795 miljoen ton tarwe. Daarvan wordt ieder jaar bijna 200 miljoen ton tarwe verhandeld tussen landen. Vaak over grote afstanden, van de Verenigde Staten naar Afrika en van Siberië naar het Midden-Oosten.

Een Nederlandse broodketen vermindert de uitstoot van CO2

Het vervoer van tarwe gebeurt met grote graanschepen die worden aangedreven met vervuilende stookolie. Dat is niet duurzaam. Een Nederlandse broodketen vermindert de uitstoot van CO2. Dat is duurzamer.

Voorbeeldfunctie

Duurzaamheid is een veel gebruikt containerbegrip, waarover veel discussie mogelijk is. Waarover geen discussie meer moet zijn, is dat bedrijven alleen bestaansrecht hebben als ze rekening houden met de planeet waarop we leven. Dat kan klein beginnen.

Die 2.000 ton baktarwe die CZAV dit jaar aan Koopmans gaat leveren is een druppel op een gloeiende plaat. Maar dergelijke initiatieven hebben een voorbeeldfunctie. Ook de Vegetarische Slager van initiatiefnemer Jaap Korteweg is ooit klein begonnen in een schuurtje, maar heeft wel een duidelijk stempel gedrukt op hoe een keten duurzamer kan worden. Zo’n voorbeeldfunctie heeft Nedertarwe ook.

Kennis en informatie delen

Een voorwaarde is wel dat bedrijven bereid zijn kennis en informatie te delen. Het leert bedrijven dat de andere schakels in de keten geen concurrenten hoeven te zijn, maar juist medestanders om samen een hoger doel te realiseren dan alleen maar geld verdienen.

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin