Doorgaan naar artikel

Nestlé stopt in VK met verkoop Wunda en Garden Gourmet

Voedingsbedrijf Nestlé stopt in het Verenigd Koninkrijk met de verkoop van de plantaardige merken Wunda, Garden Gourmet en Mezeast.

Nieuws
Food
Onder andere de vleesvervangers van Garden Gourmet worden niet meer verkocht in supermarkten in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. - Foto: Food&Agribusiness premium

Onder andere de vleesvervangers van Garden Gourmet worden niet meer verkocht in supermarkten in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. - Foto: Food&Agribusiness

Voedingsbedrijf Nestlé stopt in het Verenigd Koninkrijk met de verkoop van de plantaardige merken Wunda, Garden Gourmet en Mezeast.

Dat laat een woordvoerder desgevraagd weten. Nestlé ervaart de Britse plantaardige markt als ‘erg druk en competitief’ en daardoor waren de afgelopen twee jaar ‘bijzonder uitdagend’.

Introductie merken kostte meer dan verwacht

Het voedingsbedrijf lanceerde de drie merken in 2021 in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Volgens Nestlé wilde het bedrijf hiermee tegemoet komen aan de groeiende vraag naar plantaardige diëten en gerechten uit wereldkeukens. Het opzetten en opschalen van de merken waaronder vleesvervangers, plantaardige dranken en oosterse gerechtcomponenten vallen, kostte meer investeringen dan het bedrijf in eerste instantie dacht.

“We hebben daarom de beslissing genomen om Wunda, Garden Gourmet en Mezeast uit de retail in het Verenigd Koninkrijk en Ierland te verwijderen. We menen dat het op dit moment juist is om onze investeringen en middelen te concentreren op het versterken van ons kernportfolio, in plaats van op de aanzienlijke investeringen die nodig zijn in de nieuwe merken”, aldus de woordvoerder. De Garden Gourmet-producten blijven wel onderdeel van het out-of-home-aanbod via Nestlé Professional. In 2019 haalde Nestlé Garden Gourmet ook al uit de Britse schappen, om vervolgens in 2021 terug te brengen op deze markt.

Nestlé blijft geloven in meer plantaardig dieet

Nestlé stelt nog steeds te geloven in een meer plantaardig dieet en zegt dat het nog steeds een van de strategische prioriteiten is om het vegetarische en flexitarische aanbod uit te breiden. “We onderzoeken alternatieve manieren om deze strategische prioriteiten aan te pakken, hetzij organisch via ons gevestigde merkenportfolio, hetzij via acquisities.”

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin