Doorgaan naar artikel

Nestlé verhoogt prijzen met 6,5%

Het Zwitserse concern ziet prijsstijgingen terug in de omzet over het eerste kwartaal, die steeg 8,1%.

Nieuws
Food
In chocolade zag Nestle dat vooral KitKat het goed deed. - Foto: ANP premium

In chocolade zag Nestlé dat vooral KitKat het goed deed. - Foto: ANP

Nestlé heeft de prijzen van zijn producten, zoals KitKat-chocoladerepen en bouillonblokjes van Maggi, verder verhoogd. In het eerste kwartaal werden de producten gemiddeld al zo’n 5% duurder, met ook het tweede kwartaal erbij komt die stijging uit op 6,5%.

Het Zwitserse concern ziet dat terug in zijn omzet, een teken dat consumenten de prijsverhogingen lijken te accepteren. Tegelijk probeert de onderneming de impact van inflatie en verstoringen in de aanvoerketen op de marges te beperken door kostenmanagement en verbetering van de efficiency.

Hogere omzet, lagere winst

De voedingsmiddelenproducent heeft over de eerste helft van 2022 een autonome omzetgroei gerealiseerd van 8,1%, waarvan 6,5% door prijsverhogingen. De omzet kwam uit op omgerekend € 46,6 miljard. De nettowinst daalde met 11,7% naar € 5,4 miljard.

Vooral de vraag naar kattenvoer van Purina en snoepgoed groeide sterk, waar in chocolade KitKat het met name goed deed. Ook koffie en water noteerden een opvallende groei, wat volgens Nestlé kwam door herstel in het foodservicekanaal. Vorig jaar had het bedrijf nog vaker last van coronabeperkingen. Ook vleesvervangers van Garden Gourmet waren gewild bij consumenten. De omzet plantaardige producten nam met meer dan 10% toe.

Op 1 april 2022 voltooide Nestlé Health Science de overname van een meerderheidsbelang in Orgain, een producent van plantaardige functionele voeding als eiwitrijke shakes, poeders en snacks. Wat betreft de verkoop van kindervoeding zag Nestlé, net als andere producenten, herstel van de resultaten in China.

Verwachte omzetgroei

Nestlé rekent voor dit jaar op een 7 tot 8% hogere omzet, waar het eerder rekening hield met een groei van zo’n 5%. De belangrijkste oorzaak van die hogere verdiensten zijn de prijsverhogingen. Het concern zegt verantwoordelijk om te gaan met het duurder maken van producten en tegelijkertijd ook zelf op de kosten te letten om de duurdere energie en grondstoffen aan te kunnen.

Wat betreft operationele winstmarges wist Nestlé de resultaten in zoetwaren, voeding en gezondheid, en water te verbeteren. Vooral de marges in melk- en ijsproducten en diervoeding stonden onder druk. De operationele marge van de totale onderneming daalde van 17,4% (eerste helft 2021) naar 16,9% (eerste helft 2022).

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin