In chocolade zag Nestlé dat vooral KitKat het goed deed. - Foto: ANP
In dit artikel
Nestlé heeft de prijzen van zijn producten, zoals KitKat-chocoladerepen en bouillonblokjes van Maggi, verder verhoogd. In het eerste kwartaal werden de producten gemiddeld al zo’n 5% duurder, met ook het tweede kwartaal erbij komt die stijging uit op 6,5%.
Het Zwitserse concern ziet dat terug in zijn omzet, een teken dat consumenten de prijsverhogingen lijken te accepteren. Tegelijk probeert de onderneming de impact van inflatie en verstoringen in de aanvoerketen op de marges te beperken door kostenmanagement en verbetering van de efficiency.
Hogere omzet, lagere winst
De voedingsmiddelenproducent heeft over de eerste helft van 2022 een autonome omzetgroei gerealiseerd van 8,1%, waarvan 6,5% door prijsverhogingen. De omzet kwam uit op omgerekend € 46,6 miljard. De nettowinst daalde met 11,7% naar € 5,4 miljard.
Vooral de vraag naar kattenvoer van Purina en snoepgoed groeide sterk, waar in chocolade KitKat het met name goed deed. Ook koffie en water noteerden een opvallende groei, wat volgens Nestlé kwam door herstel in het foodservicekanaal. Vorig jaar had het bedrijf nog vaker last van coronabeperkingen. Ook vleesvervangers van Garden Gourmet waren gewild bij consumenten. De omzet plantaardige producten nam met meer dan 10% toe.