Doorgaan naar artikel

Nestlé ziet langdurige toekomst voor plantaardig

Geüpdatet op:
Achtergrond
Eiwittransitie
CEO Ulf Mark Schneider van Nestlé tijdens de toelichting op de jaarcijfers. - Foto: EPA

CEO Ulf Mark Schneider van Nestlé tijdens de toelichting op de jaarcijfers. - Foto: EPA

Voedingsbedrijf Nestlé verwacht veel van de groei in plantaardige producten. Zo moet het een verslofte divisie weer nieuw leven in gaan blazen.

Voedingsbedrijf Nestlé ziet de verkoop van zijn plantaardige en vegetarische producten met dubbele cijfers groeien. De omzet bedroeg in 2020 bijna 200 miljoen Zwitserse frank (€ 190 miljoen). Dat maakte het bedrijf bekend tijdens de publicatie van de jaarcijfers vorige week.

“We groeien met dubbele cijfers – sterke dubbele cijfers. En het goede nieuws is dat deze groeipercentages blijven versnellen. Dus hier is iets dat veel verder gaat dan alleen een korte-termijntrend”, aldus CEO Ulf Mark Schneider van Nestlé tijdens een toelichting op de cijfers. Onder de vegetarische merken van Nestlé valt onder andere Garden Gourmet, dat ook in Nederland in de schappen ligt. Ook in de deelregio waar Europa onder valt, ziet het bedrijf een groei van dubbele cijfers in de plantaardige en vegetarische producten.

Plantaardige tonijnsalade

Schneider CEO zei over de Incredible Burger, die in Europa op de markt is, en de Awesome Burger, die verkocht wordt in de Verenigde Staten: “Beide fantastische producten hebben een goed marktaandeel gekregen. Het verhaal gaat echter veel verder dan de hamburgers. Naast plantaardige hamburgers hebben we het ook over vervangers voor gehaktballetjes, voor rundergehakt. We hebben het over vervangende kipproducten zoals kipnuggets en kipfilets. En we werken nu zelfs aan tonijnsalade, die veelbelovend is en later dit jaar in de schappen zou moeten liggen.”

Veel vervolgkansen

Volgens Schneider zijn de plantaardige producten een kans om de categorie ‘Maaltijden en koken’ binnen het bedrijf nieuw leven in te blazen. “De categorie heeft de afgelopen jaren een solide, maar geen spannende groei opgeleverd. En ik denk dat de groei van plantaardige producten een eenmalige kans is om deze categorie nieuw leven in te blazen, te verjongen en opnieuw te activeren omdat deze plantaardige ingrediënten hun weg kunnen vinden in zoveel andere gerechten en vervolgproducten die deel uitmaken van deze categorie. Dus van een diepvriespizza tot bevroren of gekoelde maaltijden tot sommige kruiden; de plantaardige mogelijkheid is er een die naar mijn mening veel vervolgkansen biedt, die we kunnen gebruiken om deze categorie in de toekomst spannender te maken.”

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin