Doorgaan naar artikel

Nestlé ziet omzet groeien door prijsverhogingen

Voedingsmiddelenconcern Nestlé heeft zijn omzet afgelopen kwartaal flink zien toenemen doordat producten in de supermarkt in rap tempo duurder zijn geworden.

Purina kattenvoeding van Nestlé.

Purina kattenvoeding van Nestlé.

Voedingsmiddelenconcern Nestlé, bekend van Nescafé-koffie, Maggi-sauzen en KitKat-chocoladerepen, heeft zijn omzet afgelopen kwartaal flink zien toenemen doordat producten in de supermarkt in rap tempo duurder zijn geworden.

Volgens het Zwitserse bedrijf ging het daarbij vooral goed met de verkopen van dierenvoeding van onder meer Purina, Felix en Gourmet, een categorie producten waarop mensen ondanks de prijsstijgingen mogelijk niet zo makkelijk kunnen bezuinigen.

Sterk vertekende cijfers

Over de gehele linie lagen de prijzen bij Nestlé ongeveer 10% hoger dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Tegelijk bleven mensen toch veel producten kopen. De omzet steeg met bijna 6% tot 23,5 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo’n € 24 miljard. Volgens Nestlé worden de cijfers sterk vertekend door ongunstige wisselkoersen. Voor alle bijeffecten gecorrigeerd gingen de verkopen meer dan 9% vooruit, met dierenvoeding als belangrijkste aanjager van de groei.

Groeiende categorieën

Het lijkt erop dat veel mensen met huisdieren bereid waren om extra te betalen voor de verzorging van bijvoorbeeld hun hond of kat. Daarbij hielp in Europa ook mee dat een nieuwe reclamecampagne voor Felix aansloeg, geeft Nestlé aan. Maar er waren meer producten die goed liepen. Nestlé meldt ook een duidelijk toegenomen verkoop van koffie-artikelen en merken als KitKat en Maggi. De omzet in babyvoeding groeide met dubbele cijfers met bijdragen uit verschillende regio’s in meerdere segmenten. Ook de categorie zuivel was sprake van groei, met een sterke vraag naar koffiemelk en betaalbare verrijkte melkproducten.

Topman Mark Schneider wijst erop dat zijn bedrijf de prijzen zo sterk heeft verhoogd ‘om de aanhoudende druk van twee jaar van kosteninflatie te compenseren’. Hij spreekt verder van een ‘sterke start’ van het jaar en geeft aan dat er voor Nestlé geen reden is om zijn eerder gestelde financiële verwachtingen te herzien.

Snel delen

Image
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin