Doorgaan naar artikel

Next Gen Foods heeft met Tindle nieuw paradepaardje

Next Gen Foods is een start-up uit Singapore die Nederland heeft uitgekozen als springplank.

John Seegers, Chief Technology Officer van Tindle: "De meeste consumenten denken dat ze echt kip eten." - Foto: Tindle premium

John Seegers, Chief Technology Officer van Tindle: "De meeste consumenten denken dat ze echt kip eten." - Foto: Tindle

Next Gen Foods is een start-up uit Singapore die Nederland heeft uitgekozen als springplank voor introductie van het vega kipmerk Tindle in Europa. Productie vindt plaats in Oss en zes Amsterdamse horeca-gelegenheden hebben de plantaardige voedselinnovatie inmiddels op de kaart staan. Naar verwachting volgt eind 2022 of begin 2023 lancering in de retail.

Singapore is volgens de Nederlandse Chief Technology Officer (CTO) van Next Gen Foods John Seegers een uitstekende testmarkt gebleken voor het vega kipmerk Tindle, omdat het land veel nationaliteiten herbergt. In maart 2021 is Tindle er gelanceerd in de horeca. De wijze waarop deze vleesvervanger in de markt wordt gezet, wijkt af van andere concepten.

Samenwerken met chef-koks

“We zijn onderscheidend doordat we in beginsel alleen samenwerken met chef-koks”, legt Seegers uit. “Wanneer deze vakmensen het een mooi product vinden, gaan de consumenten daar in mee, leert de ervaring. Wij leveren aan de horeca een kneedbare deeg. Het krijgt een stevige structuur, wanneer ermee wordt gekookt. De bereidingsmogelijkheden zijn legio, denk aan productie van nuggets, kebab, saté, schnitzels en burgers.”

Grondstof naar horeca

Het in 2020 opgerichte Next Gen Foods is een start-up die innovatieve en duurzame, op planten gebaseerde, voedingsmiddelen ontwikkelt en op de markt brengt. Volgens Seegers bootst Tindle, een van de belangrijkste merken binnen het portfolio, de geur, textuur en smaak van kip goed na. “De meeste consumenten denken dat ze echt kip eten”, legt de CTO uit.

De horeca-exploitanten ontvangen van Tindle de grondstof. Koks kunnen daar vervolgens eindeloos mee variëren. - Foto: Cor Salverius Fotografie
De horeca-exploitanten ontvangen van Tindle de grondstof. Koks kunnen daar vervolgens eindeloos mee variëren. - Foto: Cor Salverius Fotografie

De horeca-exploitanten ontvangen van Tindle de grondstof, die bestaat uit water, eiwit (soja, tarwegluten, tarwezetmeel), lipi (een soort kippenvet, maar dan gemaakt van planten), zonnebloemolie met natuurlijke smaakstoffen, kokosolie, methylcellulose en havervezels. “Te vaak hoor je bij vleesvervangers dat ze te veel ingrediënten bevatten. Zo’n waslijst wilden wij juist niet”, legt Seegers uit. Het gronddeeg bevat geen antibiotica, hormonen, cholesterol of genetisch gemodificeerde ingrediënten en heeft een hoog eiwit- en vezelgehalte.

Introductie in Europa

Tindle wordt geserveerd in meer dan 150 restaurants, in onder meer Singapore, Hongkong, Kuala Lumpur en de Verenigde Arabische Emiraten. Momenteel vindt de introductie in Europa plaats, de aftrap had plaats in november 2021 in Amsterdam. “In zes horeca-gelegenheden in de hoofdstad zijn we van start gegaan”, vertelt Seegers. Het gaat om bruncheria Box Sociaal, het Mexicaanse bar en eethuis Cabrón, Circl, Coffee & Coconuts, Rotisserie en Soil.

Mogelijkheden zijn legio

Dat de mogelijkheden legio zijn, blijkt uit het feit dat chef-kok Gustavo Bottini bij Soil bijvoorbeeld de Tindle Katsu Burger, een gepaneerde burger met zoetzure BBQ-saus, radijs en een Aziatische sla (op een plantaardige brioche bun met vegan mayonaise) heeft gelanceerd. Bij Circl heeft chef-kok Rudolf Brand de Roasted Tindle Roulade op de menukaart gezet. Het betreft een gefrituurde roulade gevuld met shiitakes, kimchi, rodekool op zuur en panko-kruimels, en geserveerd met een linzensalade en geroosterde groenten.

Het is heel praktisch dat het deeg wordt aangeleverd en onze koks er zelf mee aan de slag kunnen

Restaurant Rotisserie, bekend om zijn sappige burgers en rotisserie, serveert een krokante Tindle Burger, bereid met marinade en coating, aangevuld met sla, augurken en mayonaise. “Het is heel praktisch dat het deeg wordt aangeleverd en onze koks er zelf mee aan de slag kunnen”, zegt Natascha Heemskerk, marketing & sales manager bij Horecagroep 3WO, waartoe Rotisserie behoort. “Het is voor ons een proefproject, maar gezien de populariteit van de Tindle Burger denk ik dat we meer producten gaan afnemen in de toekomst.”

Chef-kok Beryl van Rotisserie Amsterdam met de Tindle-burger. - Foto: Cor Salverius Fotografie
Chef-kok Beryl van Rotisserie Amsterdam met de Tindle-burger. - Foto: Cor Salverius Fotografie

Heemskerk zegt dat op dit moment, in de lastige coronatijd waarin de restaurants gesloten zijn, zo’n twintig burgers per week worden besteld. “Dat is veel voor een nog relatief onbekend merk”, vindt de marketing manager die voor dit concept heeft gekozen, aangezien duurzaamheid hoog in het vaandel staat bij Rotisserie. “We hadden al vegetarische burgers van Beyond Meat en de aanvulling met Tindle past heel goed in onze strategie. Het is een heel mooie vleesvervanger.”

De naamgeving Tindle is tot stand gekomen als een moderne verwijzing naar de 19e-eeuwse Ierse natuurkundige John Tyndall, die volgens Next Gen Foods het verband tussen CO2 in de atmosfeer en het broeikaseffect heeft aangetoond. Next

Roots ligt in Europa

Gen Foods heeft zijn roots in Europa, waar de Duitse voorzitter en mede-oprichter Timo Recker de CEO was van het Duitse bedrijf van plantaardige vleesvervangers: LikeMeat, dat nu onderdeel is van Livekindly Collective. Daarna vertrok hij naar Singapore om Next Gen Foods op te richten. Zijn compagnon en Nederlander John Seegers heeft meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van voedselinnovatie binnen de plantaardige voedingsindustrie. Hij werkte eerder als general manager bij LikeMeat naast Recker en als hoofd R&D bij Meatfree.

Tindle wordt geproduceerd in een voedselproductiefaciliteit in Oss, van waaruit wereldwijd wordt geleverd. Op dit moment gaat alle aandacht nog uit naar de verdere lancering in de Europese horeca. Seegers: “Daar blijft het niet bij. We willen groeien en op het moment dat het merk sterk genoeg is, gaan we ook naar de retail. Wellicht is dat eind 2022 of begin 2023”, vermoedt de CTO.

We willen groeien en op het moment dat het merk sterk genoeg is, gaan we ook naar de retail

Next Gen Foods wordt gefinancierd met een investering van $ 30 miljoen door Aziatische en Amerikaanse durfkapitalisten, de grootste eerste ronde ooit voor een plantaardige foodstart-up. Beleggers zijn onder andere Temasek, K3 Ventures, NX-FOOD en Global Fund GGV Capital en prominente persoonlijkheden, zoals businessgoeroe Chris Yeh. Daarnaast groeit de steun voor Tindle in Europa, waarbij de Engelse voetballer Dele Alli zich onlangs heeft aangesloten als onafhankelijke investeerder in Next Gen Foods.

Seegers legt uit dat het hoofdkantoor in Singapore staat, waar hij zich ook het grootste deel van het jaar ophoudt. Binnenkort wordt daar een R&D-afdeling opgetuigd. Seegers: “In een later stadium doen we dat ook in Europa. Wij houden ons vanuit Singapore bezig met de drie takken productontwikkeling, marketing en sales.”

Snel delen

Image
Edwin Rensen

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin