Nieuw gebouw op Floriade van Aeres Hogeschool is klimaatbestendig en circulair

23-08 | |
De groene gevel van het gebouw kleur mee met de seizoenen. Foto: Joke Kranenberg
De groene gevel van het gebouw kleur mee met de seizoenen. Foto: Joke Kranenberg

Het nieuwe schoolgebouw De Groene Long van Aeres Hogeschool Almere, centraal op het Floriadeterrein, is een echte eyecatcher. Groener kan een gebouw niet zijn. Op deze locatie worden ‘groene veranderaars’ opgeleid. Aan hen de taak om de uitdijende steden leefbaar te houden en te voeden. Volgens directeur Wil Bekkering biedt de nieuwe school daarvoor een stimulerende leeromgeving.

Met open mond staan bezoekers van de Floriade vaak voor het nieuwe gebouw van Aeres Hogeschool Almere. Meer dan 11.000 planten zijn in de oostelijke gevel van het iconische gebouw verwerkt. Wie via de groen omklede trap het dak betreedt, komt in een parkachtige tuin terecht. Daarboven hangt een zwevend dak dat bestaat uit semi-transparante zonnepanelen waardoor het gebouw op hete dagen koel blijft. Dat extra dak levert natuurlijk ook elektriciteit op. Rondom de school en op het dak zijn bomen geplant die onderdeel zijn van het arboretum dat de kern vormt van het Floriade-ontwerp.

Samenwerking tijdens ontwerp

Klimaat, energie, biodiversiteit, gezonde leefomgeving, hergebruik van grondstoffen, circulaire bouwtechnieken; bij het ontwerp stonden al deze begrippen centraal. Niet alleen bij de opdrachtgever, de Aeres Groep, maar ook bij de architect, aannemer, installateur en hovenier. “Samen wilden wij het meest duurzame, groene en gezondste schoolgebouw van Nederland neerzetten. Dat is wel aardig gelukt”, zegt Wil Bekkering, directeur van Aeres Hogeschool Almere, met een glimlach.

Eerder dit jaar nam zij de Circular Award 2022 in ontvangst. De jury was lovend over het gebouw (zie kader). Alle signalen wijzen erop dat De Groene Long, de onofficiële bijnaam van de nieuwe school, binnenkort het internationale WELL-duurzaamheidscertificaat bij de entree mag ophangen.

Bij deze certificering gaat het niet zo zeer om fysieke componenten van een gebouw, maar vooral om het welzijn en de gezondheid van de gebruikers. “Het gouden WELL-certificaat krijgen we zeker, maar we gaan voor platina en dat gaat ons waarschijnlijk wel lukken”, zegt Bekkering optimistisch.

Dit is en blijft nog vele jaren een perfecte leeromgeving voor onze studenten

De onderwijsthema’s van Aeres Hogeschool Almere sluiten naadloos aan bij het kernthema van de Floriade, Growing Green Cities, zegt Bekkering. “Wereldwijd gaan steeds meer mensen in de stad wonen en daardoor komen er meer vragen op het gebied van leefbaarheid, biodiversiteit, water en energie. Wij leiden hier studenten op tot groene veranderaars. Ons motto op school is ‘Laat de stad leven’. De Floriade toont hiervoor allerlei oplossingen. Voor ons is er geen betere plek denkbaar dan het Floriade-terrein. Dit is voor onze studenten, docenten en onderzoekers de perfecte leer- en onderzoeksomgeving.”

Kennisknooppunt

Wil Bekkering, directeur Aeres Hogeschool Almere: “Ons nieuwe gebouw nodigt studenten uit tot allerlei onderzoek op het gebied van circulariteit, biodiversiteit en klimaat.” Foto: Aeres
Wil Bekkering, directeur Aeres Hogeschool Almere: “Ons nieuwe gebouw nodigt studenten uit tot allerlei onderzoek op het gebied van circulariteit, biodiversiteit en klimaat.” Foto: Aeres

De nieuwe hogeschool is onderdeel van de Flevo Campus op het Floriade-terrein. Deze campus bestaat uit de nieuwe hogeschool, het gebouw Food Forum van provincie Flevoland en een aantal start-ups in de voedingssector. De bedoeling is dat op deze plek onderwijs, onderzoek en wetenschap rondom vergroening en voedselvoorziening van steden samenkomen. Dat kennisknooppunt is na afloop van de Floriade zeker niet verdwenen, zegt Bekkering. “Het voedselbos, de percelen met strokenteelt en hopelijk ook de kas blijven. Dat geldt natuurlijk ook voor onze school en voor Food Forum. Dit is en blijft nog vele jaren een perfecte leeromgeving voor onze studenten.”

Terug naar het gebouw zelf. Studenten en docenten hebben een belangrijke rol gehad bij het ontwerp. Bekkering: “Zij hebben ideeën ingebracht over bijvoorbeeld de beplanting in en op het gebouw, de lichtinval in de lokalen en over hergebruik van meubilair uit ons vorige gebouw en de indeling van de klaslokalen. Het is echt een gebouw van ons allemaal geworden.”

Het mooie van de Groene Long is dat het gebouw uitnodigt tot allerlei onderzoek op het gebied van biodiversiteit en klimaatadaptatie, zegt directeur Bekkering. “Hoe ontwikkelt de biodiversiteit zich in de loop van de tijd, wat is het precieze effect van de groene gevel op het binnenklimaat, functioneert het bewateringssysteem naar behoren? Dat zijn allemaal vragen waar studenten in hun eigen gebouw mee aan de slag kunnen. Hoe mooi wil je het hebben?”

van Cooten
Aart van Cooten Freelance redacteur
Meer over


Beheer