Skip to content

Nu ook eieren in Beter voor-programma van Albert Heijn

Vanaf deze week (week 42) liggen in de winkels van Albert Heijn eigenmerk verse scharreleieren van het Beter voor Natuur & Boer-programma.

Updated on:
Business
Nieuws
eieren albert heijn

De 50 pluimveehouders in het Beter voor Natuur & Boer-programma hebben witte kippen. Die zijn beter voor het milieu omdat ze voer efficiënter benutten. Foto: Albert Heijn

Vanaf deze week (week 42) liggen in de winkels van Albert Heijn eigenmerk verse scharreleieren van het Beter voor Natuur & Boer-programma.

Dit zijn eieren uit een gesloten keten met legpluimveehouders. Binnen dit programma gelden er afspraken over dierenwelzijn, biodiversiteit, afnamegarantie en verdienmodel. Albert Heijn maakte al eerder zulke exclusieve afspraken met 450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 vleeskuikenhouders en 360 groente- en fruittelers in Nederland.

Beter voor Natuur & Boer-programma voor eieren

Het Beter voor Natuur & Boer-programma voor eieren betreft witte kippen van witte eieren. Die zijn beter voor het milieu, omdat witte kippen het voer efficiënter benutten. Daardoor is de CO2-uitstoot lager. Dit draagt bij aan de klimaatdoelstellingen van Albert Heijn om in 2030 45% minder broeikasgassen uit te stoten ten opzichte van 2018.

De bezetting van de kippen is met maximaal 7,8 per vierkante meter lager dan bij scharrelkippen en Beter Leven-keurmerk (9 kippen per vierkante meter). De kippen kunnen ook over een buitenuitloop beschikken. Vanwege het streven naar meer biodiversiteit op het erf wordt de uitloop kruidenrijk ingezaaid en leggen de pluimveehouders extra beplanting aan. De extra bomen en struiken in de uitloop zorgen voor extra beschutting waardoor kippen zich veiliger voelen en de hele uitloop gaan benutten.

Eieren Albert Heijn

Albert Heijn maakte met 50 legpluimveehouders afspraken over het Beter voor Natuur & Boer-programma. Zij leveren hun eieren via eierhandel Gebr. Van Beek in Wehl (Gld.), de exclusieve partner met eieren van Albert Heijn. De samenwerking is voor minimaal twee legronden. Dat is ongeveer 3 jaar.

Verdienmodel pluimveehouders

Een belangrijk onderdeel binnen de samenwerking is een gezond verdienmodel voor de pluimveehouders. Naast bestaande lange-termijnafspraken over gegarandeerde afname en een eerlijke prijs, betaalt Albert Heijn extra voor investeringen die pluimveehouders doen voor verduurzaming of verbeteringen in dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan aanleg van de beplanting. Wageningen Economic Research heeft het verdienmodel voor de legpluimveehouders berekend. Dat is in samenspraak met de pluimveehouders in de klankbordgroep en ketenpartners opgesteld. In het model zit een voerprijscorrectie.

Topkeurmerk Milieu Centraal

De supermarktketen kondigde in april aan het beter voor Natuur & Boer-programma open te stellen voor eieren. In het derde kwartaal zouden de eerste Beter voor-eieren in de schappen komen te liggen. Dit werd later, omdat het langer duurde om voldoende aanvoer van eieren te realiseren.

Albert Heijn stelt Beter voor Natuur & Boer-programma open voor andere partijen. Het streven is een topkeurmerk van Milieu Centraal te worden.

Lees ook: AH stelt Beter voor Natuur & Boer open voor derden

Snel delen

Afbeelding
Hans Bijleveld

Redacteur Pluimveehouderij

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin