Doorgaan naar artikel

NZO op vingers getikt om klimaatclaim

De Reclame Code Commissie heeft de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO op de vingers getikt over de claim dat het vervangen van zuivel in een gezond en duurzaam voedingspatroon niet leidt tot een verkleining van de CO2-footprint.

Nieuws
Food
Foto: Canva/

Foto: Canva/

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) op de vingers getikt over de claim dat het vervangen van zuivel in een gezond en duurzaam voedingspatroon niet leidt tot een verkleining van de CO2-footprint.

De Stichting Dier en Recht had een klacht bij de RCC ingediend naar aanleiding van een publicatie in de Nationale Week Zonder Vlees.

NZO baseerde zich in haar uitingen op een onderzoek van Blonk Consultants. De Stichting Dier en Recht zette daar andere onderzoeken tegenover. Volgens de Reclame Code Commissie is er voldoende twijfel over de uitingen van NZO gerezen om deze manier van reclame maken af te keuren.

NZO stelde dat ‘het op een gezonde manier vervangen van zuivel in het Nederlandse voedingspatroon geen effectieve manier is om de CO2-footprint te verkleinen”. De zuivelorganisatie stelde dat de vervangende plantaardige producten gezamenlijk ‘vaak een even grote impact op de CO2-uitstoot’ hebben.

NZO baseerde zich daarbij op de zogenoemde Optimeal-tool. In die tool zitten geen vleesvervangers of voedingssupplementen.

NZO heeft twee weken de tijd om tegen de uitspraak in beroep te gaan.

Snel delen

Image
Jan Braakman

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin