Oatly: goed kwartaal maar verliezen lopen op

04-05 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Haverdrinkproducent Oatly had een goed eerste kwartaal met een omzet van € 157,8 miljoen, een toename van 18,6% ten opzichte van vorig jaar. Echter, ook de verliezen namen weer toe.

Oatly zegt dat het meer omzet heeft door de toename van productie en de goede verkoopprijzen. Toch is het volume van Oatly dit kwartaal gedaald naar 121 miljoen liter afgewerkte producten, een daling van 17%. In het laatste kwartaal van 2021 was dit nog 142 miljoen liter. Volgens het bedrijf komt dit door corona-gerelateerde factoren. Oatly verwacht de rest van het jaar weer meer volume te kunnen leveren. In het laatste kwartaal van 2021 had de haverdrinkproducent nog een omzet van € 175 miljoen.

CEO Toni Petersson: “Ook voor de rest van 2022 blijft de wereldwijde vraag toenemen. We gaan dus verder met uitbreiden van de productie om aan de vraag te kunnen voldoen. De uitbreidingen met nieuwe en bestaande fabrieken hebben een effect op de winstgevendheid van Oatly. Wij geloven dat deze aanpak ons in de toekomst winstgevender zal maken.”

Verliezen lopen op

De ebitda (resultaat voor belastingen, afschrijvingen en rente) bedroeg – € 77,2 miljoen. Dat was in het eerste kwartaal van 2021 nog – € 23,4 miljoen. Het verlies komt volgens Oatly door de langere brutowinst, hogere personeelskosten en de op aandelen gebaseerde beloningskosten van € 9,4 miljoen. Ook de expansie van het bedrijf om aan de vraag van drie continenten te voldoen, slokt een hoop geld op. Ook het zijn van een beursgenoteerd bedrijf kost Oatly een hoop geld. Onlangs trok de Zweedse haverdrinkproducent twee nieuwe personen aan voor het managementteam, die met hun jarenlange ervaring moeten helpen met de groei van het bedrijf.

Sterke groei Amerika

Het bedrijf zegt vanaf maart grote verbetering in de Europese en Amerikaanse markt te zien. Dat leidt ook tot een recordomzet in de Emea (Europa, Midden-Oosten, Afrika) markt van € 85,9 miljoen. In Amerika is de omzet ten opzichte van het eerste kwartaal 2021 toegenomen met 40% naar € 44,6 miljoen. Dat kwam doordat er dit jaar meer product was om te verkopen en omdat er meer retail- en foodservicekanalen zijn die Oatly-producten aanbieden.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer