Doorgaan naar artikel

Oatly haalt food-veteranen binnen in management

De twee nieuwkomers komen van Danone en Mars en hebben jarenlange ervaring in de foodsector.

Foto: ANP premium

Foto: ANP

Oatly voegt twee nieuwe personen toe aan het managementteam. De twee komen van Danone en Mars en hebben jarenlange ervaring in de foodsector. Ze moeten Oatly helpen verder te groeien.

Haverdrinkproducent Oatly heeft twee oud-topmannen van Danone en Mars binnengehaald in het managementteam. De food-veteranen moeten het bedrijf ondersteunen in de wereldwijde groei die het beoogt. Voormalig Danone-topman Daniel Ordonez is benoemd tot Chief Operating Officer en Jan-Christophe Flatin wordt Internationaal Voorzitter.

Oatly noemt het een versterking van de organisatie om de volgende fase van wereldwijde groei in te gaan. Met de uitbreiding van het team zal Oatly ‘zijn internationale voetafdruk kunnen vergroten, zijn toeleveringsketen en productie aanscherpen en de eigen productieprocessen blijven gebruiken om innovatieve producten te lanceren’.

Tegenvallende resultaten na beursgang

Oatly werd opgericht door Toni Petersson. Hij leidt het bedrijf nu bijna tien jaar. Onder zijn leiding werd haverdrink bekender onder een breed publiek en ging het bedrijf naar de beurs van New York. Toen werd een waarde van $ 10 miljard aan het bedrijf gehangen. De resultaten van het bedrijf vielen daarna echter tegen bij beleggers. Hoewel het zijn omzet in 2021 met meer dan 50% vergrootte, had het te maken met productieproblemen in een fabriek in de Verenigde Staten en verloor het marktaandeel in hetzelfde land. Er ontstonden tekorten aan Oatly-producten in winkels en cafés. De aandelenkoers van het verliesmakende bedrijf, daalde met meer dan 80% sinds de eerste openbare aanbieding op de beurs een jaar geleden.

Bekijk het verloop van de aandelenkoers van Oatly en andere bedrijven via FoodAgribusiness.nl/markt

Vorig jaar bedroeg de ebitda (resultaat voor belastingen, afschrijvingen en rente) -$ 147 miljoen. In 2020 was dat resultaat nog -$ 32 miljoen. Ook het verlies voor belastingen nam toe: van -$ 58 miljoen in 2020 naar -$ 215 miljoen. Oatly maakte meer kosten, onder andere voor personeel, advies, het zijn van een beursgenoteerde onderneming, en voor bedrijfskosten die te maken hebben met het opschalen van het bedrijf. CEO Petersson zei in maart dat de focus blijft op uitbreiding van het bedrijf blijft in plaats van winstgevendheid.

30 jaar ervaring in foodsector

De mannen die Petersson heeft binnengehaald moeten bijdragen aan de uitbreiding van het bedrijf. Ordonez heeft 30 jaar ervaring in consumentengoederen en bracht het grootste deel van zijn carrière door bij Danone en Unilever. Meest recentelijk was hij Chief Growth Officer van Dairy en Plant-Based bij Danone, waar hij zich bezighield met de uitrol van plantaardige producten zoals Alpro in nieuwe regio’s. Flatin heeft eveneens 30 jaar ervaring in de branche en bekleedde verschillende posities bij Mars, onder andere bij de chocoladedivisie en bij Royal Canin, een merk voor huisdiervoeding.

Volgens CEO Toni Petersson zijn de twee nieuwe namen een belangrijke toevoeging aan het managementteam. “Hun bewezen staat van dienst in het stimuleren van groei en winstgevendheid bij multinationale bedrijven voor verpakte consumentengoederen zal waardevol zijn voor Oatly, aangezien we de productie blijven opschalen om aan de groeiende vraag naar onze producten te voldoen.”

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin