Doorgaan naar artikel

Oatly weet verlies te verminderen en omzet te verhogen

Haverdrinkproducent Oatly wist in het eerste kwartaal van dit jaar het resultaat onder de streep te verbeteren. Het verlies was minder groot dan een jaar eerder. Ook de omzet ging omhoog.

Oatly in de schappen. Foto: Roel Dijkstra premium

Oatly in de schappen. Foto: Roel Dijkstra

Haverdrinkproducent Oatly wist in het eerste kwartaal van dit jaar het resultaat onder de streep te verbeteren. Het verlies was minder groot dan een jaar eerder. Ook de omzet ging omhoog.

Het nettoverlies kwam uit op $ 76 miljoen, tegenover $ 88 miljoen in dezelfde periode in 2022. De omzet nam toe met 18% tot $ 196 miljoen. Ook de ebitda, het resultaat voor belasting, rente, afschrijvingen en afboekingen, verbeterde. In de regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) was dit resultaat zelfs positief met $ 4,5 miljoen, tegenover -$ 7,4 miljoen een jaar eerder.

Succes in EMAE-regio

De omzet groeide door zowel een groter verkocht volume van de haverdrinks als hogere prijzen voor de producten, vooral in de EMEA-regio. Het verkochte volume voor het eerste kwartaal bedroeg 128 miljoen liter tegenover 118 miljoen liter vorig jaar.

De ebitda in EMEA kwam boven de nul uit door een hogere brutowinst en lagere bedrijfskosten, met name voor marketing zoals advertentiekosten. In de eerste drie maanden van dit jaar kwam ongeveer 84% van de omzet in deze regio uit het retailkanaal. Het totaal verkochte volume bedroeg 73 miljoen liter. Daarmee is deze markt een belangrijke regio voor Oatly. In Amerika verkocht het bedrijf minder dan de helft van het volume in EMEA: 35 miljoen liter. Daar is de afzet in foodservice belangrijker dan in EMEA: 52% van de omzet komt uit de retail. In Azië is de foodservice nog groter: daar komt 65% van de omzet uit het foodservice-kanaal. In Azië werd 20 miljoen liter aan haverdrinkproducten verkocht.

Belang toeleveringsketen

Toni Petersson, CEO van Oatly: “We zijn het jaar goed begonnen, met een versnelling van de groei, opeenvolgende uitbreiding van de brutomarge en een verbetering van de winstgevendheid. Belangrijk is dat de toeleveringsketen goed blijft presteren. Deze sterke supply chain-prestaties hebben ons in staat gesteld vooruitgang te boeken ten opzichte van onze prioriteiten voor 2023 en weer aanvallend te gaan spelen.” Het bedrijf heeft nog steeds als doel om in 2024 een positieve aangepaste ebitda te kunnen presenteren.

Oatly startte begin dit jaar met de afbouw van de eigen activa. Het is bezig zijn productienetwerk aan te passen. Het wil een flexibeler model met contractfabrikanten in plaats van eigen fabrieken. Hiermee wil het zijn productiekosten en -investeringen verlagen.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin