Omzet bierbrouwer AB InBev plust 4%

Bierbrouwer AB InBev heeft de voorbije crisismaanden meer bier weten te verkopen. In het derde kwartaal boekte de brouwer 4% meer omzet.

Ook de hoeveelheid bier dat werd afgezet steeg, met bijna 2%. Vooral in Brazilië en de Verenigde Staten zag de maker van merken zoals Stella Artois, Bud en Corona de vraag stijgen.

Markt in Brazilië trekt aan

Brazilië is een belangrijke biermarkt. Eerder merkten ook concurrenten als Heineken en Carlsberg dat de vraag in het land aantrekt, al zagen deze twee grote bierbrouwers hun om- en afzet het afgelopen kwartaal dalen. De toenemende vraag vanuit Brazilië heeft vermoedelijk te maken met de overheidssubsidies die zijn vertrekt om consumenten in crisistijd te ondersteunen. In de VS presteerde AB InBev onder meer goed met zijn caloriearme bieren.

Minder winst AB InBev

Met de stijgende omzet verraste het Belgische bedrijf de markten, waar alom rekening werd gehouden met krimp doordat in veel landen horecabeperkingen gelden. Wel schrapt AB InBev zijn interimdividend omdat de brouwer werk wil maken van zijn schuldafbouw. Ook de winst daalde. AB InBev sloot het kwartaal af met een winst van € 1,6 miljard tegen € 2,4 miljard een jaar eerder. De brouwer moest flinke kosten maken in de leveringsketen om aan de veranderende vraag tegemoet te komen.

Kleinere brouwers leveren in

De kleinere spelers op de biermarkt hebben eveneens veel last van de beperkingen in de horeca. Swinkels Family Brewers, het bedrijf achter merken als Bavaria, Swinckels en La Trappe, is in Nederland voor ongeveer de helft van alle omzet afhankelijk van de horeca. Nu de horecasluiting de resultaten keihard raakt, wordt volgens een woordvoerster ‘serieus gekeken naar personeelskosten’. “Het kan absoluut zo zijn dat er arbeidsplaatsen verloren gaan”, aldus de zegsvrouw. Hoe concreet dit scenario is bij het 1.800 medewerkers tellende bedrijf, kon ze nog niet aangeven. Ze legt daarbij uit dat al vorig jaar, voor de coronacrisis uitbrak, duidelijk werd dat Swinkels moest ingrijpen in de personeelskosten. De kleinere Gulpener bierbrouwerij verkoopt weliswaar bier in supermarkten, maar stelt dat door de gesloten eet- en drinkgelegenheden de komende maanden meer dan 50% van alle omzet wegvalt.

Nog geen faillissementen

Volgens koepelorganisatie Nederlandse Brouwers daalde de verkoop van bier in Nederland tussen maart en eind september met 12%. Daarbij daalde de verkoop aan horeca en voor evenementen met 65%. De onzekerheid rond de huidige gedeeltelijke lockdown speelt brouwers daarbij veel parten, legt directeur Lucie Wigboldus uit.

“We zien nog geen faillissementen, maar het is afwachten hoe het gaat lopen. Het zijn heel zware tijden voor de brouwers”, zegt Wigboldus. “De vraag is: wanneer stopt dit? Ondernemen is nu heel moeilijk, omdat je niet weet wat er gaat gebeuren.”

Mede-auteur: Stefan Essink

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.