Omzet bloemenwinkels stagneert

De omzet van bloemen- en plantenwinkels stagneert. De laatste twee jaar is de omzet nauwelijks gegroeid. Dat blijkt uit cijfers van ABN AMRO Insight.

Onderzoeksbureau Q en A heeft in opdracht van ABN AMRO, Chrysal en e-Flora een consumentenonderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat consumenten dit jaar van plan zijn om vaker online bloemen te kopen. De onlineverkopen van bloemen zijn de afgelopen jaren wel gestegen. ABN AMRO verwacht dat de onlineverkoop de komende twee jaar met 7% zal groeien.

ABN AMRO verwacht een toename van de particuliere consumptie van 1,6% als gevolg van een stijging van reële lonen.

Jongeren kopen bloemen

Naar schatting is 90% van de bloemenverkoop bestemd als gift. Ook onder jongeren is het een populair cadeau. Een kwart van de jongeren die de afgelopen 12 maanden bloemen heeft gekocht, deed dit via een desktop of laptop.

In 2019 werd door bloemisten online voor € 42 miljoen aan bloemen verkocht. In 2016 was dit € 35 miljoen. Het online-aandeel steeg in deze periode van 4,3% naar 5%. Dit is een laag percentage ten opzichte van veel andere consumentenproducten. Een oorzaak hiervan is dat er op veel plekken bloemen verkocht worden. Ten tweede is voor veel mensen de versheid van bloemen belangrijk. Veel consumenten zijn van mening dat de kwaliteit in een bloemenwinkel hoger en betrouwbaarder is. Bovendien nemen bloemen veel ruimte in beslag om te verzenden. Daarom is dit relatief duur.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.