Omzet Britse supermarkten ver boven normaal

Britse supermarkten hebben in de vier weken tot half juni bijna 19% meer omzet gedraaid dan een jaar eerder. Over de drie maanden tot 14 juni komt de omzetgroei uit op 13,7%, meldt marktonderzoeker Kantar Worldpanel.

In het Verenigd Koninkrijk geldt tot begin juli een strikte lockdown waarbij de horeca, scholen en veel andere openbare instellingen nog steeds gesloten zijn. “De markt lijkt langzaam weer wat normaler te worden, maar de koopgewoonten blijven toch een wereld verwijderd van wat de winkeliers gewend zijn,” stelt Kantar.

Online boodschappen

De groei is ook in het Verenigd Koninkrijk grotendeels te danken aan online boodschappen doen. De omzet in dat segment ligt momenteel bijna dubbel zo hoog als een jaar geleden. Rond één op de vijf Britse huishoudens doet nu regelmatig online boodschappen. In de vier weken tot half juni ging het daarbij om 5,7 miljoen aankoopmomenten. Alle grote Britse supermarkten hebben de bezorgdiensten sterk opgevoerd waardoor het boeken van een geschikt bestelmoment nu geen problemen meer oplevert.

Buurtwinkel populair

Daarnaast signaleert Kantar echter ook een toenemende populariteit van de buurtwinkel, of het nu gaat om een kleine vestiging van een groot supermarktbedrijf als Tesco of Sainsbury’s of een onafhankelijke winkelier. De omzet van dit soort winkels ligt rond de 70% hoger dan vorige zomer waarmee ze nu bijna 15% van de totale omzet in de sector voor hun rekening nemen.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.