Doorgaan naar artikel

Omzet duurzaam voedsel steeg 18% in 2019

De bestedingen aan duurzame producten stegen het hardst in supermarkten met een toename van 19%. Vooral zuivel en eieren met een keurmerk nam toe met een plus van 81 en 58%. Foto: Koos Groenewold

De bestedingen aan duurzame producten stegen het hardst in supermarkten met een toename van 19%. Vooral zuivel en eieren met een keurmerk nam toe met een plus van 81 en 58%. Foto: Koos Groenewold

De bestedingen aan duurzaam geproduceerd voedsel dat wordt verkocht onder een keurmerk zijn in 2019 gestegen naar € 7,7 miljard. Dat is 18% meer dan in 2018.

Het marktaandeel steeg van 12% in 2018 naar 14% in 2019. De totale voedselbesteding in 2019 ligt op € 56,6 miljard in Nederland, een toename van 5%. Een deel van de verhoging heeft te maken met de verhoging van de btw van 6 naar 9%. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen UR in opdracht van het ministerie van LNV.

Beter Leven-producten

Duurzaam voedsel wordt in de monitor gedefinieerd als voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer dan wettelijk vereist, rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn of sociale aspecten en herkenbaar is voor consumenten door een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk. Beter Leven-producten waren goed voor € 2,8 miljard, gevolgd door biologische producten met € 1,6 miljard.

Supermarkten aan kop

De bestedingen aan duurzame producten stegen het hardst in supermarkten met een toename van 19%. Vooral zuivel en eieren met een keurmerk nam toe met een plus van 81 en 58%. Via foodservice steeg de afzet met 16%. Speciaalzaken zoals biologische winkels hebben het een stuk lastiger, in dit kanaal steeg de duurzame omzet met 2%, dat is minder dan de verhoging van de btw.

De grootste stijging bij de keurmerken deed zich voor bij PlanetProof. De toename was ruim 600%, dat komt door de introductie en opschaling van het relatief nieuwe keurmerk. In 2019 was de omzet via PlanetProof € 617 miljoen tegen € 87 miljoen in 2018.

Stijging zet door in 2020

De stijging van de omzet uit keurmerken zette in de eerste helft van dit jaar door. Marktonderzoeker IRI melde een toename van 15% op basis van de omzetten van de grootste keurmerken. Boeren zijn overigens niet altijd tevreden over de meerprijzen die ze ontvangen. Afgelopen week stapte de LTO-vakgroep akkerbouw nog uit een werkgroep voor ‘On the way to PlanetProof’. Gebrek aan inspraak en een te lage vergoeding voor de meerkosten waren daarvoor de reden.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin