Omzet FrieslandCampina Nigeria 35% hoger

02-06 | |
Wamco groeide zowel in volume als waarde ondanks toegenomen concurrentie, aldus het jaarverslag. - Foto: ANP
Wamco groeide zowel in volume als waarde ondanks toegenomen concurrentie, aldus het jaarverslag. - Foto: ANP

FrieslandCampina Wamco Nigeria boekte afgelopen jaar een 35% hogere omzet. De winst daalde als gevolg van flink gestegen kosten. Dat blijkt uit het jaarverslag.

De omzet steeg van omgerekend € 450 miljoen in 2020 naar € 605 miljoen in 2021. De winst daalde met 14% naar € 17 miljoen. Wamco had te maken met een flinke stijging van de kosten. Die namen toe van 80 naar 84% van de omzet. De stijging is vooral een gevolg van de gestegen zuivelprijzen, logistieke problemen in de aanvoerketen en inflatie van de lokale munt.

Wamco groeide zowel in volume als waarde ondanks toegenomen concurrentie, aldus het jaarverslag. Ondanks flinke concurrentie lukte het lukte de onderneming posities in de markten voor geëvaporeerde melk en melkpoeder te behouden. Overall nam het productievolume met 7% toe ten opzichte van een jaar eerder. Dit is onder meer een gevolg van de overname van Nutricima’s zuivelactiviteiten in 2020.

Verder werd er geïnvesteerd in een nieuwe productielijn voor melkpoederblikken, een verpakkingsrobot in de poederfabriek en het verbeteren van de efficiency en veiligheid bij de productie van geëvaporeerde melk.

Vanuit Nederland kwam afgelopen jaar een mobiele fabriek in vijf containers waarmee lokaal geproduceerde melk kan worden verwerkt tot yoghurt. De fabriek is geïnstalleerd en wordt naar verwachting dit jaar in gebruik genomen.

Willem Veldman


Beheer