Doorgaan naar artikel

Omzet Kellogg groeit, winst daalt door meer kosten

Voedingsbedrijf Kellogg wist in het tweede kwartaal meer omzet te maken.

Kellogg ziet groei in de snacks, waaronder Pringles. Foto: Canva premium

Kellogg ziet groei in de snacks, waaronder Pringles. Foto: Canva

Voedingsbedrijf Kellogg wist in het tweede kwartaal meer omzet te maken.

Tegelijkertijd stegen ook de kosten van de verkochte goederen en had het te maken met negatieve wisselkoerseffecten. Daardoor daalde de winst.

De omzet kwam uit op $ 3,9 miljard, tegenover $ 3,6 miljard een jaar eerder. Dat is een toename van bijna 9%. Het verkochte volume daalde met 1,5%, maar de prijzen stegen met 14%. Wisselkoersen hadden een negatief effect van 3,5%. Zonder wisselkoerseffecten, wat meer zegt over het opereren van het bedrijf, steeg de omzet met 12%. De winst voor belasting daalde van $ 532 miljoen naar $ 421 miljoen. Dat is een daling van ruim 20%.

Groei in snacks

In Europa wist Kellogg de omzet niet te laten groeien. De netto-omzet daalde met 3% door ongunstige wisselkoerseffecten die sterker waren dan positieve prijsontwikkelingen. Zonder de valutaeffecten steeg de omzet wel met 8%. Er zat vooral groei in de snacks, waaronder Pringles. De omzet groeide met 14%. Bij de ontbijtgranen was een lichte toename van 2%. In het eerste half jaar groeide de retailverkopen van het bekende chipsmerk aanzienlijk, met 26% groei in Duitsland en 13% groei in het Verenigd Koninkrijk.

MorningStar Farms

Voor het vleesvervangermerk MorningStar Farms, dat met name in de VS verkocht wordt, daalde de retailverkoopwaarde met meer dan 10% in het eerste half jaar. Kellogg wijt dit aan verstoringen van de toeleveringsketen bij een fabrikant die de vleesvervangers voor Kellogg produceert.

Voor het gehele jaar verwacht het voedingsbedrijf meer omzet en winst te maken dan het eerder had ingeschat. Door hogere prijzen en goede vraag naar snacks en ontbijtgranen zal de omzet groeien met 7 tot 8% in plaats van de eerder voorspelde 4%. Ondanks hogere inputkosten en verstoringen van de keten, verhoogt Kellogg de prognose voor groei van de operationele winst van 1 tot 2% naar 4 tot 5%.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin