Doorgaan naar artikel

Omzet Kraft Heinz neemt fors toe door hogere prijzen

Foto: ANP premium

Foto: ANP

Voedingsmiddelenproducent Kraft Heinz wist in het eerste kwartaal van 2023 de omzet fors te verhogen. Die steeg met ruim 9% ten opzichte van een jaar eerder.

Hogere prijzen voor de verkochte producten zijn daar de oorzaak van. De prijzen stegen met ruim 15 procentpunt, terwijl de volumes met bijna 5 procentpunten inteerden. Die volumekrimp kwam door de hogere prijzen, stelt het bedrijf.

Meer winst ondanks hogere kosten

Bij de producent, die in Nederland vooral bekend is van de merken Heinz, Philadelphia en Honig, bleef onder de streep meer over dan in 2022. De winst nam toe met ruim 7% tot $ 837 miljoen bij een omzet van $ 6,5 miljard. De winst ging omhoog. Dit ondanks hogere kosten in de aanleverende keten, zoals hogere kosten voor productie en inkoop van grondstoffen.

Met name prijzen voor soja, plantaardige oliën, energie en zoetstoffen waren hoger. De hogere verkoopprijzen en ‘efficiëntiewinsten’ compenseerden ruimschoots deze hogere kosten.

Winsterverwachting verhoogd

Kraft Heinz verhoogt de winstverwachting voor het gehele jaar, ervan uitgaande dat de hogere prijzen en een goede vraag zullen blijven. Het bedrijf gaat voor het gehele jaar uit van een hoge eencijferige inflatie (7-9%). Daarbij zal de inflatie in de tweede helft van het jaar afzwakken.

Het Amerikaanse bedrijf is niet de enige voedingsproducent die de prijzen fors verhoogde om de winst te beschermen tegen hogere prijzen voor onder andere grondstoffen. Zo gingen de prijzen bij Unilever in dezelfde periode gemiddeld met 10,7% omhoog.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin