Doorgaan naar artikel

Omzet Sligro neemt af met 2,5%

De omzet van groothandel Sligro Food Group over 2021 bedroeg € 1.898 miljoen,

Nieuws
Food
Foto: Novum RegioFoto premium

Foto: Novum RegioFoto

De omzet van groothandel Sligro Food Group over 2021 bedroeg € 1.898 miljoen. Dit is een afname van 2,5% ten opzichte van 2020, toen Sligro nog een omzet van € 1.946 miljoen behaalde.

Sligro ziet de omzet slinken door de lange lockdowns van 2021, toen er 32 werken sprake was van een (gedeeltelijke) lockdown ten opzichte van 24 weken in 2020. De horeca is de grootste afnemer van Sligro en daardoor verkocht het bedrijf ruim een vijfde minder dan voor de coronapandemie. Met de horeca als belangrijke afzetmarkt beweegt Sligro ‘mee met de maat van de beslissingen van de overheid’, schetst financieel directeur Rob van der Sluijs.

Positief resultaat

Alleen in de laatste 3 maanden van het jaar behaalde Sligro een positief resultaat ten opzichte van 2020. De omzet viel 21% hoger uit en in België 26,7%. Dit is te verklaren omdat de regels voor de horeca in 2020 al in september werden aangescherpt en zaken in oktober hun deuren moesten sluiten. In 2021 werd de horeca pas in december gesloten.

Geen overvolle voorraadkasten meer

De groothandel blijft positief gestemd, Van der Sluijs verwacht dat restaurants en cafés direct na de heropening weer vollopen met gasten, omdat Nederlanders daar nog altijd geld aan willen uitgeven. “Dat zag je afgelopen zomer ook. De restaurantsector zat direct boven het niveau van voor Covid-19.” Toch zegt Van der Sluijs ook hoge kosten te verwachten omdat horecabedrijven geen overvolle voorraadkasten meer willen. Hij verwacht dat er vrachtwagens zullen gaan rijden en dat deze minder vol zitten. Dat is ongunstig nu de kosten van transport en arbeidskrachten stijgen.

Omzet België stabiel

Ook in België, waar het bedrijf een klein deel van de omzet behaalt, was een omzetdaling van 0,9% te zien. Toch bleef in dit land de omzet stabiel met € 169 miljoen in 2020 en € 168 miljoen in 2021. Waar Nederland het afgelopen jaar langer in lockdown was, was dit in België omgekeerd. Daar bleef dit jaar de horeca maar 39 weken dicht in vergelijking met de 42 weken in 2020.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin