Doorgaan naar artikel

Omzet Unilever plust door hogere prijzen

De totale omzet van Unilever steeg 4% naar € 13,5 miljard.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Kantoor van Unilever in Rotterdam. De totale omzet van het concern steeg 4% naar € 13,5 miljard. - Foto: Canva premium

Kantoor van Unilever in Rotterdam. De totale omzet van het concern steeg 4% naar € 13,5 miljard. - Foto: Canva

Voedingsconcern Unilever heeft in het derde kwartaal meer omzet gemaakt door hogere prijzen en een licht gedaald volume.

De voedingstak noteerde een plus van 3% naar € 5,1 miljard. Het volume daalde met bijna 1%, maar de prijzen waren bijna 4% hoger. De totale omzet steeg 4% naar € 13,5 miljard. Gecorrigeerd voor incidentele posten en overnames steeg de omzet met 2,5%. Het verkochte volume daalde met 1,5%, maar dat werd meer dan goedgemaakt door prijzen die ruim 4% hoger waren.

Unilever-topman Alan Jope wijst op de voortdurende prijsstijgingen van grondstoffen. De prijsstijgingen zetten door tot in 2022, verwacht Jope. Unilever reageert daarop in alle productcategorieën en markten met ‘afdoende prijsacties en efficiencymaatregelen om de gestegen kosten te compenseren’, aldus Jope.

Oplopende kosten

Als voedingsbedrijf heeft Unilever te kampen met hogere prijzen voor basisproducten. Onder meer plantaardige olie is een van de voedingsproducten die het hardst in prijs zijn gestegen. Unilever is een van de voedingsbedrijven die waarschuwen voor oplopende kosten voor grondstoffen die doorberekend worden in de prijzen. Voedingsbedrijven als Danone en Nestlé deden dat eerder al. Het Zwitserse Nestlé lijkt dat vooralsnog het best te lukken, het rapporteerde eerder deze week een omzetstijging van 7,6% over de eerste drie kwartalen. Bij Unilever steeg de omzet in dezelfde periode met 4,4%.

Nauwelijks groei in Europa

In Europa bleef de omzet in het derde kwartaal vrijwel gelijk. Hogere prijzen compenseerden maar net de afname van het volume. Over de eerste negen maanden steeg de Europese omzet alleen door een lichte stijging van de volumes en bleven de prijzen gemiddeld gelijk. In Noord- en Zuid-Amerika en in de Aziatische markten stegen de prijzen tot nu toe harder. De volumedaling gaat vooral over schoonmaakproducten die juist een sterk derde kwartaal kenden in 2020 vanwege corona.

IJs deed het vooral goed in Italië en herstelde ook in Nederland. Voeding scoorde in Nederland met een plus van 5%.

Daling in VK en Duitsland

De omzet daalde met enkele procenten in het Verenigd Koninkrijk, vooral door voeding en dranken, die het juist goed deden in het derde kwartaal van 2020 door corona. Duitsland daalde iets sterker, vooral door lagere ijsverkopen vanwege het weer en krimpende markt voor persoonlijke verzorging.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin