Doorgaan naar artikel

Omzet Unilever stijgt in eerste half jaar met 15%

De hogere kosten voor ingrediënten hebben voor Unilever weinig invloed gehad op de resultaten in de eerste helft van dit jaar.

Foto: ANP premium

Foto: ANP

De hogere kosten voor ingrediënten hebben voor Unilever weinig invloed gehad op de resultaten in de eerste helft van dit jaar. De levensmiddelenproducent zag zijn omzet met bijna 15% stijgen ondanks de uitdagingen van een hoge inflatie en een vertraagde economische groei. Ook nettowinst bleef grotendeels op peil. Deze ging van € 3,4 miljard in de eerste 6 maanden van vorig jaar naar € 3,2 miljard dit jaar.

De prijsverhoging zorgde voor een omzetgroei van 8,1%. De omzet was nog harder gestegen als consumenten door de hoge inflatie niet de hand op de knip hadden gehouden. Desondanks verwacht het bedrijf dat de omzet dit jaar verder stijgt als gevolg van verdere prijsverhogingen in de tweede jaarhelft. Dat kan opnieuw leiden tot wat minder verkochte producten, maar per saldo komt het bedrijf er positief uit, zo meldt het ANP.

Foods & Refreshment

Uit de halfjaarcijfers blijkt dat Foods & Refreshment groeide met 7,3%, met een licht negatief volume van (0,9)%. De stijgende verkoop van ijs compenseert de dalende consumptie van in-home-ijs. Foodservicebedrijf Unilever Food Solutions liet een sterke dubbelcijferige groei zien en behaalde een omzet boven het pre-Covid-niveau ondanks de ernstige lockdown in China. Hellmann’s boekte een prijsgedreven groei mede door zijn wereldwijde campagne ‘Verander niets in iets’.

Verkopen in dollars meer waard

De totale omzet in de eerste 6 maanden kwam uit op € 29,6 miljard, een toename van haast 15%. Daarbij profiteerde Unilever onder meer van de verkopen in dollars die relatief meer waard werden door de dalende eurokoers.

Moeilijk te voorspellen

Voor de komende jaren geeft Unilever aan dat de situatie moeilijk te voorspellen is, omdat inflatie en hogere inkoopprijzen voort kunnen blijven duren. Toch wil het concern in die jaren de winstmarges verhogen door onder meer kostenbesparingen en een betere productmix met meer artikelen waarop een hogere winst wordt gemaakt. Ook verdere prijsverhogingen worden volgens het ANP niet uitgesloten.

Snel delen

Image
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin