Doorgaan naar artikel

Omzet van horeca stijgt naar niveau van voor corona

De omzet van de horeca is met 31,3% gestegen in het tweede kwartaal van 2022 ten opzichte van het eerste kwartaal.

Gasten op het terras van een restaurant in Eindhoven. Hoewel de horeca de omzet ziet stijgen, zijn ondernemers negatief gestemd. - Foto: ANP premium

Gasten op het terras van een restaurant in Eindhoven. Hoewel de horeca de omzet ziet stijgen, zijn ondernemers negatief gestemd. - Foto: ANP

De omzet van de horeca is met 31,3% gestegen in het tweede kwartaal van 2022 ten opzichte van het eerste kwartaal. De omzet is nu hoger dan voor de coronacrisis. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Zowel de omzet als het volume nam toe en ligt nu op een hoger niveau dan voor het uitbreken van de coronacrisis. Dat is voor het eerst en komt mede doordat alle maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus zijn komen te vervallen.

Vergeleken met het tweede kwartaal 2021 steeg de omzet met 84,7%. In dit kwartaal vorig jaar werd de horeca nog hard geraakt door de maatregelen die drukte op de omzet. De omzet ligt nu bijna 19% hoger dan in het tweede kwartaal van 2019. Eet- en drinkgelegenheden (cafés, restaurants, kantines, catering en fastfoodrestaurants) zagen een omzetstijging van 29,1% in het tweede kwartaal.

Grootste omzetstijging bij cafés en hotels

Cafés en hotels zagen de grootste omzetstijging. Deze twee categorieën werden ook het hardst geraakt door de lockdownmaatregelen. De omzet in cafés nam met 48,9% toe. Ten opzichte van 2021 groeide de omzet met 134,4%. Fastfoodrestaurants zagen de kleinste groei (5,8%). Dit komt doordat fastfoodrestaurants tijdens de pandemie de omzet stabiel konden houden omdat zij thuisbezorging of afhaaldiensten aanbieden.

Ondernemers negatief gestemd

Hoewel de omzetcijfers een positief beeld schetsen, zijn horecaondernemers dat niet bepaald. Het ondernemersvertrouwen nam aan het begin van het derde kwartaal af. Dit is het geval voor de meeste bedrijfstakken, maar in de horeca daalt het vertrouwen het hardst. De ondernemers zijn negatief over de verwachte omzet en het economisch klimaat. Vorig kwartaal waren de ondernemers nog een stuk positiever gestemd (41%).

Het CBS publiceerde eerder cijfers over de bedrijfsresultaten van horecaondernemingen. Hieruit blijkt dat slechts de helft winst maakt (47,2%) . Ondernemers geven aan dat de winst wordt gedrukt door hoge kosten. Meer dan de helft zegt de gestegen kosten niet of slechts voor een klein deel te kunnen doorberekenen aan de klant.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin