Doorgaan naar artikel

Omzet, verkocht volume én verlies nemen toe bij Oatly

Haverdrankproducent Oatly zag de afgelopen tijd zowel de omzet, als het verkochte volume én het verlies groeien.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Foto: Koos Groenewold premium

Foto: Koos Groenewold

Haverdrankproducent Oatly zag de afgelopen tijd zowel de omzet, als het verkochte volume én het verlies groeien.

Het bedrijf wist 14,5% meer haverproducten te verkopen en de omzet op te voeren met 7%. Desondanks daalde de brutowinst met 60% en nam het nettoverlies toe tot $ 267 miljoen. Het bedrijf neemt ‘strategische acties’ om winstgevender te worden. Het gaat onder andere snijden in het personeelsbestand. Dat blijkt uit de maandag 14 november gepresenteerde kwartaalresultaten.

De Zweedse producent noemt verschillende oorzaken voor de daling van het (bruto)resultaat. De inflatie zorgde voor hogere inputkosten. Daarnaast waren er Covid-beperkingen in Azië die ervoor zorgden dat er niet op volle capaciteit in de fabrieken geproduceerd kon worden. In Europa was er ‘macro-economische’ tegenwind die het bedrijf tegenhield uit te breiden naar nieuwe afzetkanalen en markten. Dit had weer impact op de productiekosten.

Verlaging verwachtingen

In Europa, Midden-Oosten en Afrika wist Oatly 67 miljoen liter aan producten te verkopen: een stijging van 4 miljoen liter. In zowel de retail als in de foodservice werden meer producten verkocht. Zo’n 83% van de omzet in deze regio is afkomstig uit het retailkanaal. Door negatieve wisselkoerseffecten daalde de omzet met 5,5%. Zonder deze effecten was er een stijging van 11%.

Voor het gehele jaar verlaagt het bedrijf zijn financiële verwachtingen, voornamelijk door de Covid-beperkingen in Azië, operationele problemen in de VS en negatieve wisselkoerseffecten. Het verwacht 9 tot 12% meer omzet te maken ten opzichte van 2021. Drie maanden geleden verlaagde de producent ook al de verwachtingen.

Minder kapitaalsintensief

Oatly wil het bedrijf simpeler maken en zo de kosten verlagen. Het gaat onder andere snijden in het personeelsbestand. Dit moet een kostenbesparing van jaarlijks $ 25 miljoen opleveren, vanaf begin volgend jaar. Daarnaast is het op zoek naar partners die kunnen gaan produceren voor het bedrijf om minder kapitaalintensief te worden en een meer hybride productienetwerk te hebben. Oatly heeft de afgelopen tijd in verschillende fabrieken problemen gehad, waardoor niet op volle capaciteit gedraaid kon worden.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin