Doorgaan naar artikel

Omzetgroei Danone door hogere verkoopprijzen

Danone heeft in het eerste kwartaal een omzet geboekt van € 6,2 miljard.

Foto: ANP premium

Foto: ANP

Danone heeft in het eerste kwartaal een omzet geboekt van € 6,2 miljard.

Dat is op vergelijkbare basis 7,1% meer dan in dezelfde periode vorig jaar, waarvan 4,9% is toe te schrijven aan hogere prijzen. Prijsverhogingen in combinatie met kostenbesparingen moeten ervoor zorgen dat de omzet dit jaar met 3 tot 5% toeneemt.

Zuivel grootste deel omzet

Danone zag de volumes met 2,2% toenemen, deels door een gunstiger productenmix. Vooral flessenwater met merken als Evian deed het goed in vergelijking met vorig jaar, toen de horeca in veel landen nog met lockdowns te kampen had. Aan zuivel en plantaardige producten werd echter 1,8% minder afgezet. Die categorie blijft met € 3,365 miljard wel het grootste deel van de omzet leveren.

Europa komt uit op een omzet van ruim € 2,1 miljard, 5,7% meer dan een jaar eerder. De volumegroei bedroeg ‘tegen de achtergrond van leveringsuitdagingen’ 3,1%, vooral door sterke prestaties van speciaalvoeding. Bij zuivel is de groei er helemaal uit terwijl plantaardig – Alpro – de verkopen na tijden van sterke groei nu met enkele cijfers zag toenemen. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk blijven de zaken voor Danone goed lopen, maar Spanje begint af te zwakken.

Groei in China

In China en de rest van Azië verkocht het Franse concern in waarde 13,2% meer. De afzet van babymelk in China zette een flinke groei neer, maar dan wel in vergelijking met een zwakker 2021. De online verkopen via buitenlandse websites aan Chinese klanten nemen ook weer sterk toe. Bij sommige speciale voedingsproducten beginnen de recente lockdowns in Chinese steden echter wel gevolgen te krijgen voor de verkopen.

Renew Danone

2022 wordt met het oog op het vernieuwingsprogramma Renew Danone ‘een fundamenteel jaar’. Danone richt zich meer en meer op een nationale en lokale schaal, waarbij besparingen elders in de onderneming ook weer ‘local first’ worden geïnvesteerd. Verder probeert het bedrijf de productiviteit verder op te voeren. Uitgaande van de huidige economische situatie, denkt Danone een operationele marge van 12% te kunnen realiseren.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin