Doorgaan naar artikel

Omzetgroei voor Jumbo: inzetten op buitenland en online

Supermarktconcern Jumbo Food Group behaalde in het eerste halfjaar een omzet van € 5,46 miljard. Dat is een stijging van 1,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Foto: ANP/ Venema Media premium

Foto: ANP/ Venema Media

Supermarktconcern Jumbo Food Group behaalde in het eerste halfjaar een omzet van € 5,46 miljard. Dat is een stijging van 1,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Het omzetdoel om de grens van € 10 miljard te breken, blijft volgens algemeen directeur Frits van Eerd haalbaar. Dat berust hij mede op het feit dat de uitbreiding naar België succesvol lijkt te zijn en dat de online activiteiten het niveau van corona aan blijven houden. Ook het herstel van dochterbedrijf La Place draait bij aan de omzetgroei. Naar verwachting groeit het winkelbestand in België van 21 naar 27 dit jaar. Ook in Nederland is de winkelgroei nog niet over. Op dit moment heeft Jumbo 687 winkels, daar zullen er dit jaar nog vier nieuwe winkels bij komen. Het marktaandeel van de supermarktketen bleef onveranderd 22%.

Jumbo Online

De omzet van Jumbo Online is gelijkt gebleven aan vorig jaar. De supermarktketen zegt meer te blijven inzetten op de online groei door samenwerkingen en nieuwe investeringen. Dit jaar zal de supermarkt een abonnement voor thuisbezorging lanceren: Jumbo Bezorgeloos. Concurrent Albert Heijn heeft een zelfde concept AH Premium, waarbij consumenten ‘gratis’ hun weekboodschappen thuisgeleverd krijgen en speciale kortingen krijgen. Jumbo zegt ook de samenwerking met Gorillas te willen verstevigen. De banden tussen de twee bedrijven zijn in ieder geval al aangetrokken doordat Jumbo-familie van Eerd een financieel belang heeft genomen in de flitsbezorger.

La Place herstelt

Restaurantketen La Place heeft lastige jaren gekend door de coronapandemie. Ook na de coronamaatregelen is dat ook te zien in de resultaten van de keten. In het eerste halfjaar van 2021 stokte de omzet van € 13 miljoen. Dat is nu gegroeid naar € 52 miljoen. Dat is meer dan de omzet in heel 2021 van La Place. De resultaten zijn nog niet op het niveau van voor corona, toen had het bedrijf een omzet van € 83 miljoen. In het halfjaarresultaat schrijft Jumbo dat internationale uitbreiding ‘hoog op de agenda’ staat. Begin dit jaar opende La Place een locatie in Californië. Daarnaast zet ook de restaurantketen in op thuisbezorging met partners Thuisbezorgd.nl en Uber Eats.

Inflatie heeft weinig effect op consumentengedrag

Het supermarktconcern verkoopt nauwelijks minder producten, ondanks de torenhoge inflatie in Nederland. Volgens Jumbo-directeur Frits van Eerd gaat de afname hooguit om enkele procenten. Het is ook niet zo dat mensen minder luxe producten kopen. “Ook al is er een crisis, mensen vinden het heel fijn om iedere week toch iets lekkers voor zichzelf te kopen. In de weekenden worden er genoeg mooie producten verkocht die het leven een beetje kunnen verrijken”, zei Van Eerd tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers. “Mensen zeggen niet: we eten nu geen biefstuk meer, we gaan alleen nog maar een gehaktbal eten”, vervolgt de topman. Hij ziet ook niet dat klanten overstappen naar andere supers.

Mede-auteur: ANP

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin