Doorgaan naar artikel

Ongekende prijsstijgingen van voeding doorberekenen

Ongekend, zo omschrijft het CBS de prijsstijgingen voor voeding.

De prijsstijgingen van voeding is een fikse tegenvaller voor de huishoudportemonnee. Foto: Canva premium

De prijsstijgingen van voeding is een fikse tegenvaller voor de huishoudportemonnee. Foto: Canva

Ongekend, zo omschrijft het CBS de prijsstijgingen voor voeding.

In 2022 stegen de consumentenprijzen voor voeding gemiddeld met 17%. Normaal blijft die stijging steken op 1,5%. In de afgelopen 25 jaar week alleen 2001 hier met 7,5% vanaf. Dat was het jaar van de invoering van de euro. Overigens, prijsverlagingen komen zelden voor. In de laatste 25 jaar slechts vier keer. De laatste keer is nog niet zo lang geleden, in 2021 met -0,2%.

Eieren gingen in een jaar tijd met bijna een kwart in prijs omhoog

Met name de productgroep melk, kaas en eieren werd in 2022 duurder, gemiddeld met 15,6%. Voor december was dit zelfs ruim 28%. Eieren gingen in een jaar tijd met bijna een kwart in prijs omhoog. Vlees steeg met ‘slechts’ 13,1%; vooral door varkens- en pluimveevlees. Deze segmenten blijven steken op 12,5%. Rundvlees noteert bijna 20% stijging. Groenten eindigden in december weliswaar met een stijging van 13,6%, maar over heel 2022 stak de prijsstijging maar net boven de 10% uit.

De vraag is nu of die extra euro’s ook in de hele keten eerlijk worden verdeeld

Een fikse tegenvaller voor de huishoudportemonnee. Iedereen die boodschappen doet, herkent dit aan de kassabon. Interessant is dat prijsontwikkeling van voeding steeds verder uit de pas loopt met de algehele inflatie. In het laatste kwartaal zakt de inflatie, maar stijgt de prijs van voedingsmiddelen door. Het verschil is eind van het jaar zelfs 7,4%.

Lagere energie- en brandstofprijzen

Het antwoord zit natuurlijk in de lagere energie- en brandstofprijzen die de consument betaalt. Tegelijkertijd zijn de producten nog wel met die hoge prijzen gemaakt. De vraag is nu of die extra euro’s ook in de hele keten eerlijk worden verdeeld. Het zou fair zijn. Dat onderzoek is een stuk ingewikkelder. En dan blijft het nog veelal bij een constatering. De marktpositie is niet overal even sterk.

Snel delen

Image
Jan Vullings

Hoofdredacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin