Online webshops van supermarkten groeien

14-10 | |
Steeds meer consumenten kiezen voor boodschappendiensten. - Foto: AH
Steeds meer consumenten kozen het afgelopen jaar voor boodschappendiensten. - Foto: Albert Heijn

Online webshops van supermarkten zijn het afgelopen jaar enorm gegroeid.

In de Twinkle100, een jaarlijkse lijst met de grootste internetwinkels van Nederland, verschijnen steeds meer supermarkten en boodschappendiensten. Albert Heijn, op plek drie in de lijst, is net als vorig jaar de grootste supermarkt met een omzet van € 1,2 miljard. In 2019 was de omzet nog € 680 miljoen.

Jumbo gaat van € 350 miljoen naar € 503 miljoen. Nieuw in de top-10 zijn de boodschappendiensten Picnic en HelloFresh. HelloFresh, dat in 2019 nog op plaats 20 stond, is gestegen naar plek 10 met een omzet van € 350 miljoen. De online supermarkt Crisp is de hoogste nieuwe binnenkomer op plek 38 met een omzet van € 105 miljoen. Het marktaandeel van online in food groeide in 2020 van 3,5% naar 7%.

Verandering koopgedrag

Niet alleen de foodsector ziet zijn online omzet stijgen, alle bedrijven in de top-10 hebben een enorme online-omzetstijging. Door de coronapandemie is het koopgedrag veranderd en kiezen steeds meer consumenten voor online bestellen. In tegenstelling tot andere retailers mochten supermarkten tijdens de lockdown wel openblijven.

Twinkle is een e-commerce tijdschrift dat jaarlijks een lijst publiceert met de grootste webwinkels in Nederland.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de afzet van agrifood-producten? Lees meer over afzet in onder meer korte ketens op de themapagina afzet

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur



Beheer