Doorgaan naar artikel

Onze Markt laat consumenten prijs van eieren bepalen

Consumentenbeweging Onze Markt presenteert de ei-Prijswijzer.

Geüpdatet op:
Nieuws
Food
Afbeelding: Onze Markt premium

Afbeelding: Onze Markt

Consumentenbeweging Onze Markt presenteert donderdag 31 maart de ei-Prijswijzer waarmee consumenten een eerlijke prijs voor hen en producenten kunnen bepalen.

Met de ei-Prijswijzer worden consumenten geïnformeerd over de prijsopbouw van eieren in de supermarkt. De consumenten kunnen bepalen wat zij belangrijk vinden voor de eieren: of deze biologisch moeten zijn, witte of bruine eieren en de duurzaamheid van de boerderij. Uiteindelijk berekent deze prijswijzer de prijs die de consument gaat betalen in de supermarkt en hoeveel de boer hiervoor krijgt.

Zo bieden we complete transparantie over onze prijsopbouw en verkleinen we tegelijkertijd de kloof tussen boer en consument

Minne Baukema, initiatiefnemer Onze Markt: “Veel merken zijn heel geheimzinnig over hoe de prijs van een product precies wordt opgebouwd. Vaak verdwijnt een groot deel bijvoorbeeld in marketingpotjes. Hierdoor weten consumenten niet precies waar hun geld naartoe gaat. Wij leggen de macht bij Onze producten terug bij de consument, door ze in de Prijswijzer mee te laten stemmen over alle keuzes in het ontwikkelingsproces die invloed hebben op de prijs. Zo bieden we complete transparantie over onze prijsopbouw en verkleinen we tegelijkertijd de kloof tussen boer en consument. Vaak krijgen boeren nog een te lage prijs om een gezond bedrijf mee te runnen. Het deel van de boeren komt nu direct bij hen terecht, zodat zij kunnen investeren in duurzaamheid en natuur.”

Uiteindelijk stemmen de consumenten voor wat zij belangrijk vinden voor eieren van Onze Markt. Naar aanleiding van deze enquête gaan de eigenaren van Onze Markt dan op zoek naar geschikte boeren en verwerkers. De vragenlijst kan tot 5 juni ingevuld worden.

Aardappelen

Vorig jaar introduceerde Onze Markt zich in 300 Coop-supermarkten in Nederland. Hun eerste product is aardappelen en zijn van plan om dit verder uit te breiden. Naast het voedselmerk Onze Markt bestaat het ook uit een vereniging waar consumenten zich bij aan kunnen sluiten. Zij krijgen dan ook invloed op het bestuur van het voedselmerk. Hiermee volgt Onze Markt het voorbeeld van het Franse C’est qui le Patron. Dit collectief is actief in tien landen en heeft sinds haar start 176 miljoen producten verkocht.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin