Doorgaan naar artikel

Onzekerheid over transport agrifood door chaos grenzen

De haven van Dover nadat Frankrijk alle reizen uit het VK verbood. Verschillende landen sloten hun grenzen voor verkeer uit het VK, het zorgt onder meer voor onzekerheid over het transport van agri- en foodproducten. - Foto: The Associated Press/ANP

De haven van Dover nadat Frankrijk alle reizen uit het VK verbood. Verschillende landen sloten hun grenzen voor verkeer uit het VK, het zorgt onder meer voor onzekerheid over het transport van agri- en foodproducten. - Foto: The Associated Press/ANP

Het gedeeltelijk sluiten van de grenzen tussen het Europese vaste land en het Verenigd Koninkrijk (VK) zorgt voor onzekerheid over het transport van agri- en foodproducten.

De precieze impact is nog onduidelijk. Bedrijven en organisaties in de sector willen vaak geen reactie geven, omdat er nog zoveel onzekerheid is. Transport vanuit Nederland naar het VK is nog mogelijk, al is het met enige vertraging en onzekerheid. Punt van zorg is de terugreis van vrachtwagens naar het vaste land.

Britse supermarkten waarschuwen voor lege schappen

Frankrijk heeft naast het inkomend personenverkeer ook het inkomend vrachtverkeer stilgelegd voor 48 uur. Dat zorgde voor kilometerslange rijen vrachtwagens in Dover. Britse supermarkten waarschuwen voor lege schappen als transportbeperkingen blijven aanhouden. “Als er niets verandert, zullen we de komende dagen tekorten gaan zien voor sla, bloemkool, broccoli en citrusfruit, die allemaal in deze tijd van het jaar van het continent worden geïmporteerd”, stelt supermarktketen Sainsbury‘s. De keten heeft er bij de Britse en Franse regeringen op aangedrongen om tot een wederzijds aanvaardbare oplossing te komen die prioriteit geeft aan de onmiddellijke doorgang van producten en dan met name etenswaren in de havens. Britse consumenten wordt dringend gevraagd niet te gaan hamsteren.

Vrachten met uien die naar het Verenigd Koninkrijk gaan lopen meer vertraging op

Agrifoodexporteurs merken de impact

Vanwege een besmettelijke mutatie van het coronavirus in het VK sloten wereldwijd verschillende landen de grenzen voor reizigers uit het VK, zo ook Nederland. Vrachtvervoer van en naar Nederland is echter nog wel mogelijk. De ferrymaatschappijen lieten maandag weten te blijven varen tussen het VK en Nederland.

Nederlandse agrifoodexporteurs merken de impact. “De vrachten met uien die naar het Verenigd Koninkrijk gaan lopen meer vertraging op, maar het gaat nog wel door”, zegt Wim Waterman van uienverwerker en -exporteur Waterman Onions in Emmeloord. “Wij doen gemiddeld vijf tot tien vrachtauto’s uien per week met de ferry. Dat is deze week iets minder, maar dat komt doordat de afgelopen weken flink is gehamsterd. Er zijn wel chauffeurs die niet meer willen rijden en hun werkgever kan ervoor kiezen om hen de kerst thuis te laten vieren. Verder gaan tarieven voor chauffeurs omhoog, omdat de wachttijden moeten worden doorbetaald.”

Bloemen

Wim van Bohemen is exporteur van bloemen naar het Verenigd Koninkrijk. Hij merkt dat de beperkingen aan de grenzen onzekerheid, vertraging en stress opleveren, maar dat het transport richting het Verenigd Koninkrijk nog wel door gaan kan. Voor dinsdagmorgen heeft Van Bohemen een vracht naar het VK gepland en dat kan volgens hem vooralsnog gewoon doorgaan.

Zijn bedrijf maakt nooit gebruik van de Eurotunnel door het kanaal, maar van de veerdienst. Voor maandagavond had Van Bohemen twee auto’s die terug kwamen vanuit het Verenigd Koninkrijk. “Voor zover ik weet gaat dat gewoon door. Ik heb nog geen bericht gekregen dat de boten niet varen”, zei hij maandagmiddag. Hij heeft van andere exporteurs wel verhalen gehoord dat ze de onzekerheid te groot vinden voor chauffeurs, of zij nog wel terug kunnen komen, en daarom voor kerst geen bloemen meer vervoeren naar het VK.

TLN raadt bemande transporten naar VK af

Transport & Logistiek Nederland (TLN) raadt bemande transporten naar het Verenigd Koninkrijk af, omdat de onzekerheid of chauffeurs makkelijk terug kunnen komen te groot is.

Kees de Wit, directeur van vervoerder Van der Luyt in Oegstgeest, zegt dat er door de reisbeperkingen “enorme vertragingen” zijn. “Zendingen kunnen niet meer vertrekken. We moeten afwachten of er boekingen zijn. Het is onzeker met hoofdletters, er kan bijna niks.” Van der Luyt vervoert versproducten zoals bloemen, planten, groente en fruit.

Het bedrijf bekijkt of het kan omrijden en andere havens kan gebruiken. “Het is afwachten waar klanten oplossingen voor nodig hebben. Veel is nog onduidelijk.” Het bedrijf zegt geen gehoor te geven aan de oproep van TLN om voorlopig niet te transporteren. “Ik begrijp het, maar ik kan moeilijk tegen klanten zeggen ‘ga het zelf maar wegbrengen’, dus dat doen we niet.”

Informatievoorziening

Bij John Pronk Transport in onder meer Kudelstaart werken ongeveer zeventig chauffeurs. Planner Marius Pronk vertelt dat de Nederlandse chauffeurs die nu in het Verenigd Koninkrijk zitten vanavond met de Stena Line nog terug kunnen, maar dat het allerminst zeker is of het bedrijf nog andere chauffeurs naar het Verenigd Koninkrijk gaat sturen de komende dagen.

Tachtig procent van de bloemen, planten, groente en fruit die John Pronk Transport vervoert gaat naar het Verenigd Koninkrijk, de rest naar de Benelux. “Er is veel onzekerheid; gaan we wel, gaan we niet. Er is heel weinig informatie.” Voor lege schappen in Nederland door de blokkade is Pronk niet bang. “Nee, het Verenigd Koninkrijk is afhankelijk van ons. Dat merken ze nu wel.”

Gezondheidsprotocol

Maandag aan het eind van de middag was bekend dat op Europees level gewerkt wordt aan een gezondheidsprotocol, zodat stromen vanuit het VK weer hervat kunnen worden, liet de Franse minister van transport weten. Vrachtwagenchauffeurs die Frankrijk binnen komen, zouden een negatieve coronatest moeten kunnen laten zien. GroentenFruit Huis adviseert op zijn website, vooruitlopend op mogelijke verlichting van het transport van en naar het VK, chauffeurs te laten testen.

Medeauteur: ANP

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin