Lidl en Aldi in België schakelen over naar het Better Chicken Commitment (BCC).
Ze beloven tegen 2026 enkel nog kippenvlees te verkopen dat beantwoordt aan de strengere welzijnscriteria. Vorige maand gaven de supermarktketens Colruyt, Okay en Delhaize aan tegen 2026 voor hun standaard kip te zullen overstappen. Dit meldt Vilt, het Vlaams Instituut voor Land- en Tuinbouw.
BCC werd in 2017 gelanceerd door 30 ngo’s die zich inzetten voor dierenwelzijn in Europa. BCC staat voor hogere en striktere criteria op gebied van dierenwelzijn. Al meer dan 200 grote Europese bedrijven in de voedingssector zetten zich in voor deze strengere criteria, die als doel hebben het dierenwelzijn van vleeskippen te verhogen. De kuikens krijgen 40% meer ruimte door een lager aantal dieren per vierkante meter en er zal daglicht zijn in de stallen. De kuikens zijn van een trager groeiend ras en leven langer: 49 tot 56 dagen in plaats van 42 dagen bij de reguliere kuikens. De kuikens kunnen beschikken over 2 meter lange zitstokken en 2 piksubstraten (granen, strobalen) per 1.000 dieren om het natuurlijk gedrag te stimuleren.
Bij Lidl moet alle diepvries- en vers kippenvlees tegen 2026 aan de strengere dierenwelzijnscriteria voldoen, maar de keten zal vanaf volgend jaar al de hogere welzijnscriteria toepassen op een deel van het huidige aanbod van verse kippenproducten. De discounter belooft de investering bij zijn leveranciers mee te zullen ondersteunen ‘door een correcte prijs te betalen, gebaseerd op de nieuwe normen’. Aldi verkoopt, als eerste stap, sinds deze maand vleeskuikens die zijn gehouden volgens de BCC-normen.