Ook varkenssector voelt effect korter veetransport

De discussie over langeafstandstransporten bij kalveren en varkens speelt al enkele decennia. De maatschappelijke druk heeft geleid tot aanpassingen in transporttijden en vooral tot aanpassingen in het rijdend materieel.

Geconditioneerd transport van kalveren, biggen en vleesvarkens startte een jaar of tien geleden en is nu zo ongeveer gemeengoed. Dat verbeterde het dierwelzijn tijdens de laatste reis aanzienlijk. Zie bijvoorbeeld een recent positief verhaal in Trouw over diertransport richting slachterij tijdens de hitte.

Schouten: diertransport maximaal 8 uur

Landbouwminister Carola Schouten wil nu in Europees verband naar maximaal 8 uur tansportduur van slachtvee en kalveren. Daardoor wordt import van kalveren uit Ierland en de voormalige oostbloklanden, als Schoutens wensen wet worden, op termijn uitgesloten.

Gezien de verwachte krimp van de kalversector gaat dat qua aantallen geen probleem opleveren in de kalvervoorziening van de Nederlandse mesters. Wel vallen dan de vaak kwalitatief goede kalveren die de Oost-Europeanen leveren weg. Dat diverse Poolse, Litouwse en Ierse melkveehouders dan met hun kalveren blijven zitten is een ander item.

Overdrukventiel valt weg voor varkenssector

Voor de varkenssector zijn de financiële effecten misschien wel groter dan voor de kalverhouderij. Er gaan nu al geen grote aantallen slachtvarkens meer op langeafstandtransport. De structurele export van extreem zware varkens naar Italië is eigenlijk passé. Maar er valt wel een overdrukventiel weg in tijden van crises.

Kijk naar wat recent gebeurde: enkele belangrijke Duitse slachterijen moesten wegens het coronavirus dicht; de zware varkens stroomden ineens weer richting Italië en Spanje. Dat is op termijn niet langer mogelijk en dat gaat geld kosten.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.