Opnieuw sterke groei voor Ausnutria

20-11-2019 | Laatste update op 23-02 | |
-

Ausnutria heeft zowel zijn omzet als winst over de eerste negen maanden van 2019 sterk zien groeien. De omzet nam toe met 24% naar € 602 miljoen. De bedrijfswinst groeide met 61% naar € 124 miljoen en de nettowinst steeg met bijna 68% naar € 85 miljoen.

De goede cijfers zijn vooral een gevolg van de sterke groei van eigenmerkproducten, waarbij Kabrita kindervoeding op basis van geitenzuivel de aanjager is. De omzet in verkoop van geitenzuivel onder eigen merk steeg met 41% naar € 257 miljoen. De omzet in verkoop van melkpoeder op basis van koeienmelk nam toe met 31% naar € 272 miljoen. De omzet in productie van private label en overige daalde met 23% naar € 73 miljoen.

Meer arbeidsplaatsen door uitbreiding in Heerenveen

CEO Bart van der Meer heeft vertrouwen in verdere groei van omzet en resultaat. Ausnutria is in een afrondend stadium voor wat betreft de fase 2-investering in Heerenveen, met een omvang van tussen € 150 miljoen en € 200 miljoen. De uitbreiding in Heerenveen biedt werkgelegenheid aan nog eens 150 fte bovenop de 700 vaste krachten die nu al voor het concern werkzaam zijn.

Wel lopen de vergunningen enige vertraging op als gevolg van toetsing aan de nieuwe stikstof- en PFAS-norm. Ausnutria verwacht echter geen problemen binnen de in 2013 afgegeven bouw- en milieuvergunningen.

Willem Veldman



Beheer