Organisaties vleesketen starten Nederland Vleesland

30-08 | |
Foto: Canva/Olga Kriger
Foto: Canva/Olga Kriger

De organisaties uit de Nederlandse vleesketen lanceren donderdag ‘Nederland Vleesland, waar smaken verschillen’. Hiermee treden ze naar eigen zeggen gezamenlijk en proactief met feiten en een eerlijk verhaal naar buiten.

“Er is de afgelopen maanden en jaren veel gesproken en geschreven over de vleessector in Nederland. In de politiek, in de kranten en op radio en televisie. Dit was niet altijd positief en niet altijd terecht”, licht Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) toe.

Onder de noemer ‘Nederland Vleesland, waar smaken verschillen’ wil de organisatie een actiever tegengeluid laten horen, samen met de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS), Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK), VNV (met www.vleeschwaar.nl), Stichting Voorlichting Varkensketen, Vee & Logistiek Nederland (met www.respectvee.nl), POV (met thepigstory.nl) en ook met Vlees.nl van COV.

Extra impuls

Het is volgens Dé van de Riet, woordvoerder van COV, voor het eerst dat de zes brancheverenigingen op deze manier in de publiekscommunicatie de handen ineen slaan. “Vorig jaar zijn de hoofden bij elkaar gestoken voor deze Vleescoalitie en nu treden we gezamenlijk als een nieuw platform naar buiten.”

Hij noemt het belangrijker dan ooit om als sector zichtbaar en aanspreekbaar te zijn, aan de maatschappelijke discussie deel te nemen en waar mogelijk te depolariseren. “Nederland Vleesland is een nieuwe invalshoek en geeft tegelijk een impuls aan communicatieprogramma’s van de organisaties. Samen kunnen we elkaar versterken door onder meer elkaars content te delen, gezamenlijk berichten te versturen en door ervoor te zorgen dat de neuzen dezelfde kant op staan.”

Het valt bijna niet uit te leggen dat de branche hier in zulk zwaar weer verkeert

Het doel van het samenwerkingsverband is duidelijk maken dat vlees bij Nederland hoort, benadrukt Van de Riet. “Al generaties lang worden hier koeien en varkens gehouden en wordt vlees gemaakt . Dat gebeurt op een zeer hoog en maatschappelijk verantwoord niveau. Internationaal staat onze sector erg goed bekend. Het valt bijna niet uit te leggen dat de branche hier in zulk zwaar weer verkeert.”

Vleeseter bevestiging geven

Nederland Vleesland richt zich op diverse doelgroepen, maar vooral op de geïnteresseerde consument.

Van de Riet: “Hoewel het lijkt alsof steeds meer mensen voor plantaardig kiezen, is 95% van de consumenten in ons land nog steeds vleeseter. Wij willen hen bevestiging geven in hun keuze onder meer door verhalen en feiten te delen over onze duurzame productie en de zeer hoge voedingswaarde van vlees. Daarnaast willen we wetenschappers en politici bereiken en met hen in gesprek gaan. Ook zetten we meer in op onderzoek en het delen van de resultaten daarvan.”

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

Noordzij
Wendy Noordzij Freelance redacteur


Beheer