Doorgaan naar artikel

Oxfam: supermarkten scoren slecht op mensenrechten

supermarkten mensenrechten

Arbeiders in toeleveringsketens vingen volgens Oxfam de klappen op van de coronapandemie. - Foto: ANP

Het is slecht gesteld met de mensenrechten bij veel toeleveranciers van supermarkten. Dat treft vooral vrouwelijke arbeiders, stelt Oxfam Novib. CBL herkent zich niet in de bevindingen.

Dat is extra schrijnend omdat de supermarkten tijdens het coronajaar 2020 erg veel geld hebben verdiend. De arbeiders bij de toeleveranciers aan de supermarkten hebben daar nauwelijks van geprofiteerd, stelt Oxfam, een organisatie die strijdt tegen armoede.

Oxfam beoordeelde in een rapport supermarkten uit Europa en de VS: Ahold Delhaize, Jumbo en Plus (NL); Morrisons, Sainsbury’s en Tesco (VK); Albertsons, Costco, Kroger en Walmart (VS) en Aldi Noord, Aldi Zuid, Lidl, Edeka en Rewe (D). Volgens Oxfam verhoogden acht beursgenoteerde supermarkten uit Nederland, het VK en de VS tijdens de eerste acht maanden van de coronapandemie hun bonussen voor bestuurders en dividenduitkeringen met 123%, van ongeveer $ 10 miljard naar $ 22,3 miljard.

Arbeiders in toeleveringsketens vingen klappen coronapandemie op

Door de crisis verloren wereldwijd honderdduizenden mensen hun baan en veel bedrijven gingen failliet, stelt Anouk Franck, beleidsadviseur van Oxfam. “De supermarkten zagen hun omzet alleen maar stijgen. Dit kwam vooral ten goede aan de aandeelhouders, bestuursvoorzitters en eigenaren van de supermarkten. De arbeiders in hun toeleveringsketens daarentegen vingen de klappen op van de coronapandemie. Bijna geen enkele supermarkt rapporteerde dat zij tijdens de pandemie enige substantiële corona-gerelateerde financiële steun hebben geboden aan de arbeiders en boeren, werkzaam in hun buitenlandse toeleveringsketens.”

CBL: veel geïnvesteerd in personeel

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) herkent zich niet in de bevindingen van Oxfam. “Wij zien juist het tegenovergestelde”, zegt een woordvoerder van de brancheorganisatie van supermarkten. “Tijdens de coronacrisis hebben supermarkten vanaf het begin een uitzonderlijke prestatie geleverd om de winkelschappen vol te houden en zo de consument van voedsel te kunnen blijven voorzien. Dit is gebeurd onder moeilijke omstandigheden, zowel op de winkelvloer als in de toeleveringsketens. In Nederland zagen we dat er juist in de supermarkten veel extra personeel nodig was. Daar is tijdens de crisis dan ook volop in geïnvesteerd. Veel mensen die hun baan elders verloren, konden in de supermarkt aan de slag.”

Volgens de CBL-woordvoerder zet de supermarktbranche zich in om samen met boeren en andere ketenpartijen te bekijken hoe de arbeidsomstandigheden verbeterd kunnen worden. “De Nederlandse supermarktbranche heeft juist veel stappen gezet op het gebied van due diligence en internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Juist in de coronatijd is de branche blijven investeren in het verbeteren van de ketens.”

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin