Paarse broccoli zoekt plek in winkelschap

21-07 | |
Redi is een paarse bimi-achtige broccoli met hoge voedingswaarden.
Redi is een paarse bimi-achtige broccoli met hoge voedingswaarden.

Veredelaar Bejo lanceert een nieuw broccoliconcept op de Nederlandse markt: Redi.

De paarse bimi-achtige broccoli is gezonder, zachter en verfijnder van smaak dan de bekende groene broccoli. Hierover vertelden breeding manager Jan Sybe Wijngaarden en food & value chain manager Daniëlle Bruin woensdag op de online tuinbouwradiozender Paprika Tasty Radio. Het veredelingsbedrijf zoekt retailers die Redi een plekje willen geven in het vollegrondsgroenteschap.

Het gewas is al sinds 2003 in ontwikkeling, vertelt Wijngaarden, en de eerste kruising in 2010 is het product dat nu wordt gelanceerd. In het Verenigd Koninkrijk is het al een succes.

Gezonder product

Dit paarse koolproduct zorgt niet alleen voor kleur in de winkels en op het bord, maar is ook net weer een stukje gezonder dan de – ook al gezonde – groene broer. Bruin: “Deze paarse broccoli levert veel antioxidanten en die geven een gezondheidsimpuls: ze zijn goed voor hart, bloedvaten en geheugen. Ook zit de groente hoog in vitamine C.”

Voordeel is dat het product in z’n geheel te nuttigen is, dus inclusief de lange stengel. En hij kan op alle denkbare manieren worden genuttigd; van rauw tot gestoomd, gewokt en gegrild. Koken in water heeft minder de voorkeur, omdat het dan de kleur verliest. “Qua smaak is een beetje olie, peper en zout voldoende toevoeging. Een makkelijk product dus.”

Teler aan de slag

De eerste teler is er dit jaar mee aan de slag gegaan. Dat is Nico Hoogendoorn van Dutch Valley Vegetables in Slootdorp, die wordt gebeld in de radio-uitzending. “De teelt is net zoals groene broccoli, het duurt zo’n 90 dagen”, vertelt hij. “We zien dit als testjaar en hopen dat het aanslaat bij klanten. Ik denk dat de markt vrij klein is. De Nederlandse consument is toch nog erg verknocht aan groene broccoli en bloemkool.”

Ketensamenwerking is nu een belangrijke factor voor succes. Bejo heeft productmonsters gestuurd naar winkeliers, handelspartijen en influencers. “We zoeken partijen die het met dit product willen proberen. De oogst is net begonnen en we hebben de komende 10 tot 12 weken product beschikbaar.”

Vos
Petra Vos Redacteur



Beheer