Doorgaan naar artikel

‘Pakistan ooit grootste bedrijf FrieslandCampina’

FrieslandCampina Engro Pakistan zal ooit uitgroeien tot het grootste bedrijf van de zuivelcoöperatie, voorspelt Roel van Neerbos, president Food & Beverage van RFC.

Geüpdatet op:
Business
Achtergrond
Roel van Neerbos is president Food & Beverage van FrieslandCampina. - Foto: Cor Salverius Fotografie premium

Roel van Neerbos is president Food & Beverage van FrieslandCampina. - Foto: Cor Salverius Fotografie

FrieslandCampina Engro Pakistan zal ooit uitgroeien tot het grootste bedrijf van de zuivelcoöperatie. Dat voorspelt Roel van Neerbos, president Food & Beverage van FrieslandCampina (RFC) in een interview met de krant Food&Agribusiness. “Pakistan wordt de nieuwe groeiparel van FrieslandCampina.”

In 2016 kocht FrieslandCampina een meerderheidsbelang in dit tweede grootste zuivelbedrijf van Pakistan. Maar de resultaten vielen de eerste jaren flink tegen. Nu maakt het Pakistaanse bedrijf voor het derde opeenvolgende jaar winst gemaakt. Ook de resultaten van het eerste kwartaal beloven met 20% meer omzet veel goeds.

Olpers best verkochte melk in Pakistan

Het merk Olpers van FrieslandCampina Engro Pakistan staat zelfs sinds kort als de best verkochte melk in Pakistan op nummer een. Bij de aankoop destijds van Engro Food geloofde nog een meerderheid van de Pakistanen dat verpakte melk slecht was voor de gezondheid. Het zou volgens geruchten chemicaliën bevatten.

“Uit onze laatste peiling die we elke drie maanden houden, mogen we concluderen dat we inmiddels 55% van de Pakistaanse markt bezitten”, zegt Ali Khan, vicepresident voor Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Pakistan van FrieslandCampina Engro Food vanuit Karachi. “We hebben Nestlé, dat jaren op nummer 1 stond, verslagen. 53% van de melkdrinkers kiest liever voor Olpers tegenover 38% voor Nestlé.”

Betere marktstrategieën en reclamecampagnes noemt Ali Khan als de belangrijkste redenen voor een groeiende omzet. In het eerste kwartaal van 2023 was er een hogere omzet van 20%. Na een flink verlies in 2019 maakt het zuivelconcern nu sinds de laatste drie jaar winst.

Stevig netwerk van lokale leveranciers

“Het draait niet alleen om een goede marketing maar ook om je aanwezigheid. Met onze melkproducten zitten we zo dicht mogelijk bij de consument. We hebben een stevig netwerk van lokale leveranciers opgezet. Het aantal winkels waarin we ons assortiment verkopen, hebben we van 60.000 verdubbeld naar 120.000. En het aantal verkoopplekken blijft groeien”, zegt Ali Khan. Een groot succes is het kleine melkpakje in de vorm van een flesje dat net zo groot is als een plastic zakje.

Pakistanen grootste melkdrinkers van de wereld

Een Pakistaan behoort met een liter per dag tot de grootste melkdrinkers van de wereld. Nu kiest het merendeel nog voor rauwe, verse melk. Iedere ochtend verkoopt een melkboer zijn melk van deur tot deur. Op zijn bromfiets waaraan melkbussen hangen, rijdt hij door steden en dorpen.

Toch neemt volgens Khan het drinken van deze melk af. “Verpakte melk schommelt nu boven de 5%. Met 230 miljoen mensen mag jij uitrekenen hoe groot onze groeimarkt nog is.” Aan het einde van de dag is het volgens Roel van Neerbos niet de boer of de koe, maar de consument de baas. “Die beslist of we succesvol zijn of niet.”

Lees het hele interview in de digitale editie van Food&Agribusiness van vrijdag 28 april

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin