Doorgaan naar artikel

PepsiCo heeft sterk kwartaal door prijsverhogingen

Frisdrank- en chipsgigant PepsiCo boekt meer omzet en winst ondanks een dalend verkoopvolume.

Nieuws
Food
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Dit jaar verhoogde frisdrank- en chipsgigant PepsiCo de prijzen al twee keer. Dat is terug te zien in kwartaalresultaten. Het bedrijf boekt meer omzet en winst ondanks een dalend verkoopvolume.

De totale omzet in het derde kwartaal is uitgekomen op $ 22 miljard, een stijging van 9% ten opzichte van vorig jaar. Het moederbedrijf van Pepsi en Lays had ook meer nettowinst dan in 2021. Toen werd er $ 2,2 miljard geklokt, nu is dat $ 2,7 miljard. Dat terwijl de verkoopvolumes daalde met 1%. In Europa kwam de omzet uit op $ 3,6 miljard.

Klanten blijven

Het goede resultaat komt voort uit de twee prijsstijgingen die het afgelopen jaar gedaan zijn. De effectieve netto-prijzen stegen gemiddeld met 17%. In Europa steeg dit met 24%. Consumenten liepen ondanks de prijsverhogingen dus niet weg bij PepsiCo blijkt uit de goede resultaten.

De snackproducent laat weten nog niet te weten of de prijzen dit jaar nog verder verhoogd zullen worden, maar dat de verwachting is dat de kostprijzen omhoog gaan. Tijdens een conference call zegt financieel topman Hugh Johnston dat PepsiCo kijkt naar manieren waarop bespaard kan worden of het eventueel kleiner maken van verpakkingen.

Gezonde alternatieven

Volgens CEO Ramon Laguarta draagt het brede portfolio dat PepsiCo bezit ook bij aan de stabiliteit in verkopen. “Wij hebben veel verschillende merken en ook veel gezonde alternatieven. We merken dat, met name op de Noord-Amerikaanse markt, meer interesse is voor gezondere alternatieven.”

De frisdrankproducent zegt verder te werken aan gezonde productverbetering, zoals het verminderen van zout in Lays-chips. Daarnaast betalen de investeringen die de afgelopen jaren gemaakt zijn, zich nu uit volgens Laguarta.

Dit is al het 15e kwartaal op rij dat PepsiCo de winstverwachtingen overtreft. De winst per aandeel valt naar verwachting 10% hoger uit dan een jaar eerder. In juli verhoogde het bedrijf de omzetsgroei van 8 naar 10%. Dit wordt nu verder opgeschroefd naar 12%, net als concurrent Coca-Cola.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin