Doorgaan naar artikel

PepsiCo stoot sap-business grotendeels af

De sapbusiness was vorig jaar goed voor rond de $ 3 miljard aan omzet.

Foto: ANP premium

Foto: ANP

PepsiCo verkoopt Tropicana, Naked en andere sapactiviteiten in Noord-Amerika en Europa grotendeels aan investeringsmaatschappij PAI Partners (PAI).

De transactie levert PepsiCo rond de $ 3,3 miljard in kas op. De Amerikaanse voedings- en drankengigant behoudt 39% in een met PAI te vormen joint venture alsmede de distributierechten in de VS. Afronding van de transactie kan tot begin 2022 duren. De sap-business was vorig jaar goed voor rond de $ 3 miljard aan omzet. De operationele marge lag echter onder het gemiddelde van PepsiCo als geheel.

Gezonde snacks

De overeenkomst met PAI past in de strategie van PepsiCo om zich te concentreren op de overige activiteiten, zoals Lays en Dorito Chips, alsmede om verder te groeien in gezonde snacks, zero-calorie dranken en producten die beter zijn voor mensen en de planeet, legt bestuursvoorzitter Ramon Laguarta uit. Tegelijk maakt de joint venture met PAI verdere groei op de langere termijn voor de merkdranken mogelijk.

PAI is al tijden actief in de food- en aanverwante sectoren. Het investeringsfonds is onder meer eigenaar van Ecotone (het vroegere Wessanen), Euro Ethnic Foods en het op één na grootste ijsbedrijf ter wereld Froneri. Daarnaast zitten ook MyFlower/Interflora en de vaderlandse exploitant van vakantieparken Roompot in de portefeuille. Managing partner Frédéric Stévenin: “We zijn erg blij dat we deze gevestigde drankenmerken in onze portefeuille op kunnen nemen via een volgende partnerschap met een leidende wereldwijde food- en drankenonderneming. We geloven dat er groot groeipotentieel is door te investeren in productinnovatie, uitbreiding in aanpalende categorieën en schaalvergroting in merksappen en andere gekoelde producten.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin