Doorgaan naar artikel

PepsiCo wil in 2040 klimaatneutraal zijn

Geüpdatet op:
Bedrijven
Achtergrond
Foto: AP

Foto: AP

Voedingsbedrijf PepsiCo wil over minder dan 20 jaar klimaatneutraal zijn. Zowel in de productie als in de gehele keten, waaronder in de landbouw, moeten emissies omlaag.

Voedingsbedrijf PepsiCo wil in 2040 een klimaatneutraal bedrijf zijn. Op de weg daarheen moet in 2030 de uitstoot van broeikasgassen in de hele keten met 40% verminderd zijn ten opzichte van 2015. De vorige doelstelling was nog dat er in 2030 20% minder uitstoot van broeikasgassen zou zijn. Het versnellen van de aanpak van uitstoot noemt PepsiCo ‘cruciaal, gezien de ernstige gevolgen van langer wachten’. “Er is gewoon geen andere optie dan onmiddellijke en agressieve actie”, aldus Ramon Laguarta, CEO van het bedrijf.

Impact maken

Specifiek moet de uitstoot van broeikasgassen in de directe activiteiten (eigen productie en ingekochte elektriciteit, stoom, verwarming en koeling), 75% verminderen en in de indirecte keten met 40%. De strategie van PepsiCo is om zich te richten op de punten waar de meeste impact gemaakt kan worden, ‘te beginnen bij de landbouw’. De landbouw is verantwoordelijk voor een derde van de uitstoot van broeikasgassen in de keten van PepsiCo. Daarom zal het bedrijf ‘duurzame landbouw en regeneratieve praktijken verder opschalen die bijdragen aan tot emissiereductie en vastlegging (van CO2), evenals een verbeterde bodemgezondheid en biodiversiteit, minder ontbossing en meer productiviteit voor boeren’.

Emissiearme meststof

Een praktisch voorbeeld: in Europa zal PepsiCo een technologie uitrollen om een emissiearme meststof te produceren, gemaakt van aardappelafval uit de fabrieken van Walkers en Lay’s. Ook zal het meer precisielandbouw inzetten voor de teelt van Quaker-haver en Lay’s aardappelen. Demonstratiebedrijven moeten ‘best practices’ aantonen en zorgen voor training van boeren. Daarnaast zal PepsiCo samen met boeren en leveranciers van agrarische grondstoffen overschakelen op hernieuwbare energie.

Hernieuwbare energie

Over de hele linie wil PepsiCo sowieso meer hernieuwbare energie gebruiken. Het doel is om in 2030 in alle bedrijfsactiviteiten die in eigendom zijn gebruik te maken van 100% hernieuwbare energie. In 2040 moet dat ook het geval zijn voor franchise-activiteiten en activiteiten van derden. In de Benelux gebruikt het bedrijf voor alle lokale activiteiten al hernieuwbare energie. Vorig jaar werd ook 100% hernieuwbare energie gebruikt voor de activiteiten in de Verenigde Staten. Dit jaar zal 60% van alle benodigde energie wereldwijd komen van hernieuwbare bronnen, aldus PepsiCo.

Ook wil het voedingsbedrijf de uitstoot van broeikasgassen verlagen door minder gebruik te maken van nieuw plastic en het gebruik van gerecycled materiaal in verpakkingen te vergroten. Daarnaast streeft PepsiCo naar maximale efficiëntie in de productie en de gehele keten en het gebruik van nieuwe technologieën die emissies verminderen. Bedrijfsprocessen, zoals de ontwikkeling van nieuwe producten, moeten vanaf het begin de milieu-impact centraal stellen, aldus de voedingsreus.

Ontstaan en omzet

PepsiCo heeft vestigingen in meer dan tweehonderd landen en er werken ongeveer 260.000 mensen. Het bedrijf ontstond door de fusie van Pepsi-Cola en Frito-Lay in 1965. Het produceert merken als Pepsi, Lay’s, Doritos en Quaker ontbijtgranen. In 2019 werd een omzet van $ 67 miljard gemaakt. In Nederland heeft het bedrijf productielocaties in Broek op Langedijk (Lay’s en Cheetos), Rotterdam (Quaker) en Zaandam (Duyvis).

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin