Doorgaan naar artikel

PepsiCo ziet omzet ruim 20% toenemen

Voedings- en drankenconcern PepsiCo heeft de omzet in het tweede kwartaal met 20,5% zien toenemen.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Foto: John Marshall Mantel premium

Foto: John Marshall Mantel

Voedings- en drankenconcern PepsiCo heeft de omzet in het tweede kwartaal met 20,5% zien toenemen naar $ 19,22 miljard. Over het eerste halfjaar komt de groei uit op 14,1%. Op vergelijkbare basis is een halfjaargroei van 8% gerealiseerd.

Op grond van die goede resultaten verhoogt PepsiCo de verwachtingen voor heel 2021 naar een vergelijkbare omzetgroei van 6%. Dat is vooral gebaseerd op de verwachting dat de horeca, bioscopen en theaters na corona verder open gaan en ook open kunnen blijven. Aan de andere kant waarschuwt ook dit foodbedrijf dat de kosten voor grondstoffen, ingrediënten en transport en de arbeidskosten sterk stijgen en ook voorlopig nog wel omhoog zullen gaan.

Automatiseren, versimpelen en harmoniseren

Het bedrijf achter Pepsi, SevenUp, Lays en Dorito chips en Tropicana gaat wel onverminderd door met een besparings- en automatiseringsprogramma. Doel is de processen verder te automatiseren, versimpelen en harmoniseren. Dat moet tegen 2026 $ 1 miljard aan jaarlijkse besparingen opleveren. In het lopende jaar vergt dat programma echter wel $ 3,15 miljard aan buitengewone uitgaven terwijl daarvoor eerder $ 2,5 miljard was geraamd. Van dat bedrag is dit jaar inmiddels al $ 874 miljoen besteed.

CEO Ramon Laguarta: “Onze resultaten geven ons het vertrouwen dat de investeringen werken. We investeren in onze merken, toeleverketens, go-to-marketsystemen, productiecapaciteit en cultuur. We blijven gefocust op winnen op de markt en het opbouwen van concurrentievoordelen die ons een goede uitgangspositie geven nu de gewoontes en voorkeuren van de consument evolueren.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin