Doorgaan naar artikel

Personeelstekort teistert supermarkten

De voedseltekorten in de winkels in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk nemen toe.

Britse supermarkten kampen al weken met lege schappen door een chronisch tekort aan chauffeurs en personeelstekorten in veel vlees- en andere foodbedrijven. Foto: ANP premium

Britse supermarkten kampen al weken met lege schappen door een chronisch tekort aan chauffeurs en personeelstekorten in veel vlees- en andere foodbedrijven. Foto: ANP

Steeds meer consumenten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk grijpen mis in de winkels. In beide landen is een groot tekort aan personeel.

De voedseltekorten in de winkels in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk nemen toe. Daardoor kunnen ook veel producten voor de kerst niet of nauwelijks te koop zijn. Britse supermarkten kampen al weken met lege schappen door een chronisch tekort aan chauffeurs en personeelstekorten in veel vlees- en andere foodbedrijven. De tekorten worden deels veroorzaakt doordat medewerkers wegens corona in quarantaine thuis zitten. De problemen worden verergerd door een chronisch gebrek aan containers en vertragingen in de internationale scheepvaart, vooral in grote havens in China.

Het tekort aan chauffeurs ondermijnt de foodketen nu dagelijks

Iceland, een keten van diepvrieswinkels die ook veel versproducten verkoopt, heeft voor het eerst sinds de coronapandemie te maken met het schrappen van leveringen, zegt CEO Richard Walker. “Dat gebeurt enkele tientallen keren per dag. Het tekort aan chauffeurs ondermijnt de foodketen nu dagelijks. Producten als brood worden in meer dan 100 van onze winkels niet geleverd, terwijl de volumes aan softdrinks de helft lager liggen dan normaal.”

Voorraden voor kerst

De supermarktbedrijven beginnen rond deze tijd al met het opslaan van de benodigde voorraden voor de kerst, stelt Walker. “Er moeten massa’s goederen getransporteerd worden tussen nu en kerst en een sterke toeleveringsketen is daarbij van essentieel belang.” Eerder al waarschuwde de British Poultry Council dat er lang niet voldoende mensen beschikbaar zijn om alle kalkoenen tijdig voor kerst te verwerken. Arla Foods meldt dat het niet overal meer tijdig verse melk kan leveren, terwijl McDonald’s UK deze week waarschuwde dat er voorlopig geen milkshakes meer te koop zijn. Ook moest restaurantketen Nando’s veertig vestigingen sluiten, omdat er geen kip meer is.

Bevoorrading in VS slecht

Ook in de VS is het beroerd gesteld met de bevoorrading van winkels vanwege personeelstekorten. Daardoor ontstaan soms lege schappen, meldt Nu.nl. Sysco, de grootste distributeur van voedselproducten in Noord-Amerika, zegt in sommige gebieden klanten te moeten weigeren als de vraag groter is dan het aanbod. Bovendien merkt het bedrijf dat de prijzen van onder meer kip, varkensvlees en papieren verpakkingen voor afhaal- en bezorgmaaltijden stijgen omdat er tekorten zijn.

Vertragingen bij de levering

Ook concurrent United Natural Foods herkent de problemen. Behalve door personeelstekorten ziet dat bedrijf ook vertragingen bij de levering van sommige geïmporteerde levensmiddelen zoals kaas en kruiden. “We verwachten meer uitdagingen rond de leveringen op de korte termijn, maar vervolgens een geleidelijk herstel in de herfst en winter”, laat het bedrijf weten. Winkelanalysebedrijf DecaData merkt dat de vraag vanuit winkels groter is dan de capaciteit van producenten. Dat wordt verergerd omdat supermarkten voorraden aanleggen ter voorbereiding op het feestdagenseizoen. In juli was het aantal producenten dat een maximale grootte stelde aan bestellingen van supermarkten twee keer zo groot als begin dit jaar.

Tekort aan vrachtwagenchauffeurs

Amerikaanse bedrijven in tal van sectoren hebben moeite om aan voldoende personeel te komen. Minder mensen willen tijdens de coronapandemie fysiek aanwezig zijn op een bedrijf en werken liever thuis. Bovendien zijn werkloosheidsuitkeringen tijdelijk verhoogd en hebben veel Amerikanen extra geld van de overheid gekregen vanwege de pandemie. Daardoor hebben sommige mensen ook de mogelijkheid om op zoek te gaan naar een betere baan dan ze eerder hadden.

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is bovendien enorm. Naar die beroepsgroep is veel vraag, omdat wereldwijd het aantal online bestellingen tijdens de coronacrisis is gegroeid. Daardoor moeten logistieke bedrijven bij het aantrekken van chauffeurs opboksen tegen grotere concurrenten als Amazon, UPS en FedEx.

Medeauteur: Ruud Peijs

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin