Picnic-pilot hergebruiken glazen verpakkingen verdient navolging

29-09 | |
Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur
Pieter Pot is al eerder gestart met hergebruiken van glazen potten. Die kunnen tot 30 keer opnieuw gebruikt worden. - Foto: Roel Dijkstra
Pieter Pot is al eerder gestart met hergebruiken van glazen potten. Die kunnen tot 30 keer opnieuw gebruikt worden. - Foto: Roel Dijkstra

Het inzamelen en hergebruiken van glazen verpakkingen is een uitstekende manier om de verpakkingsberg te verkleinen. De pilot van Picnic verdient dan ook navolging.

Online supermarkt Picnic gaat glazen verpakkingen bij de consument inzamelen. De supermarkt is hiermee een van de eerste retailers die potten weer ophaalt, op Pieter Pot na, die zijn hele concept om dit principe heeft gebouwd.

Na eenmalig gebruik verdwijnen glazen verpakkingen nu in de glasbak, waarna ze weer versmolten worden tot een nieuwe verpakking. Onnodig, want een pot kan veel langer mee dan één keer gebruik. Glazen potten kunnen minimaal dertig keer worden hergebruikt, zegt de CEO van Pieter Pot.

De Nederlandse retailers en voedingsmiddelenindustrie zijn nauwelijks ingericht op hergebruik van glazen verpakkingen. Ze vinden het ingewikkeld en het kost geld.

Om de verpakkingen te kunnen hergebruiken, worden ze gewassen. Picnic doet dit in samenwerking met PAKT, een project waar glasverpakkingen gewassen worden. De ingezamelde potten worden gewassen en daarna schoon weer aangeboden aan de fabrikant. In de pilot werken groente- en peulvruchtenfabrikant HAK en Kesbeke tafelzuren mee en gebruiken de schoongemaakte potten opnieuw. Een mooi initiatief om te zien of een concept als dit vruchtbaar is.

Het hergebruiken van 25% van alle glazen verpakkingen in Nederland zou een besparing van 109.712 ton CO2 opleveren

Glas is een verpakkingsmateriaal dat bij uitstek geschikt is voor een circulaire economie. De kwaliteit van het product degradeert nauwelijks en het kan oneindig gerecycled worden, al kost dit wel veel energie. Volgens PAKT zou het hergebruiken van 25% van alle glazen verpakkingen in Nederland een besparing van 109.712 ton CO2 opleveren. Hier staat wel tegenover dat er meer transportbewegingen zijn met de glazen verpakkingen en het wassen ook energie kost.

Toch is dit een makkelijke manier om besparing te realiseren, vooral voor een online supermarkt zoals Picnic die toch al langs de consument gaan. Picnic laat hiermee zien dat het mogelijk is om de verpakkingsberg te verkleinen en hopelijk stimuleert deze pilot ook andere retailers en de voedingsmiddelenindustrie om glas een tweede (en derde,… en tiende) kans te geven.



Beheer