Skip to content

Plantaardige sector op zoek naar eigen identiteit

De plantaardige voedings- en kweekvleesindustrie zoekt naar een eigen identiteit. "De producten hoeven niet op vlees te lijken."

Afbeelding premium

Plantaardige producten hoeven in de toekomst niet meer op vlees te lijken. Foto: Cor Salverius

“Plantaardige hamburgers, mycoproteïne worsten en kweekvleessteaks. De alternatieve eiwitindustrie is een snelgroeiende industrie die in de toekomst veel te bieden heeft.” Dat zegt Nick Bradley van het Protein Production Technology Magazine.

Nick Bradley is gastheer van het webinar over uitdagingen bij de ontwikkeling van alternatieve eiwitten. Dit webinar wordt gehouden voorafgaand aan de vakbeurs The Future of Protein Production, die eind april in Chicago plaatsvindt. “Alternatieve eiwitten hebben het potentieel om een revolutie teweeg te brengen in het voedselsysteem”, aldus Bradley. “Ze bieden een duurzame, ethische en smakelijke eiwitbron voor een groeiende wereldbevolking. Desondanks worden fabrikanten geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen op het gebied van infrastructuur, smaak, textuur en positionering.”

Een moeilijk financieringsklimaat

Een groot obstakel voor de alternatieve eiwitsector is het gebrek aan procesontwikkeling, zegt Arpad Csay van het plantaardige voedingsbedrijf GEA in Noord-Amerika. “De subsidieruimte voor startende bedrijven op het gebied van kweekvlees en precisiefermentatie is opgedroogd. Er is sprake van een zeer moeilijk financieringsklimaat. In het verleden hebben te veel bedrijven te veel beloofd en te weinig gepresteerd. Een paar bedrijven hebben vroegtijdige financiering gekregen en konden investeren in hun eigen productiefaciliteiten op demoschaal. De overgrote meerderheid van de start-ups beschikt niet over zo’n infrastructuur. Terwijl je voor een commercieel succes een bepaald productievolume nodig hebt.”

Kwaliteit moet voor snelheid gaan. Alleen dan zullen consumenten deze producten een tweede kans geven

Een andere uitdaging is de smaak en functionaliteit van plantaardige producten. Panchali Chakraborty van Givaudan licht toe: “In het verleden is prioriteit gegeven aan snelheid boven kwaliteit. Hoe sneller de producten werden geïntroduceerd, hoe groter immers de kans op het winnen van marktaandeel. In eerste instantie waren consumenten benieuwd naar het nieuwe segment. De matige kwaliteit stelde hen echter teleur. Herhalingsaankopen bleven uit. Kwaliteit moet voor snelheid gaan. Alleen dan zullen consumenten deze producten een tweede kans geven.”

Inzetten op kwaliteitsverbetering

Daarom is het tijd voor een nieuwe generatie alternatieve eiwitproducten. “De afgelopen jaren waren zowel de verzadigde vetten als het natriumgehalte in veel producten zeer hoog”, zegt Chakraborty. “Dat kwam door de enorme zoektocht om aan de gewenste smaak en textuur te voldoen. Inmiddels gaan de koplopers in de industrie weer terug naar de basis. Ze zetten in op een verdere kwaliteitsverbetering. Een goede smaak in combinatie met voeding die goed is voor het lichaam en de planeet. Samen met partners willen we in de toekomst onze horizon verder verbreden en holistisch nadenken over de groei van het plantaardige segment.”

De producten hoeven niet op vlees te lijken. Ze moeten lekker smaken en zo duurzaam mogelijk zijn

Volgens Eugene Wang van Sophie’s BioNutrients, is het vrijwel onmogelijk om met plantaardige ingrediënten of met gekweekte cellen de smaak en kwaliteit van de echte vleeservaring te evenaren. “Het is een vicieuze cirkel. Om het product nog meer op vlees te laten lijken, worden meer additieven toegevoegd. Maar dat komt niet overeen met de wensen van de consument.” Hij pleit ervoor om op zoek te gaan naar een eigen identiteit. “Dat is de enige oplossing. We moeten onze innovaties in de realiteit plaatsen. De producten hoeven niet op vlees te lijken. Ze moeten lekker smaken en zo duurzaam mogelijk zijn.”

Nadenken over een goede naamgeving

Leren van de misstappen uit het verleden is cruciaal voor het succes op de lange termijn, aldus Nicki Briggs van de Precision Fermentation Alliance. “We moeten ons echt concentreren op de positionering van deze nieuwe voedingsmiddelen. Precisiefermentatie, gecultiveerde cellen, moleculaire landbouw. Deze termen zijn heel verwarrend voor consumenten. Met elkaar moeten we nadenken over een goede naamgeving voor elk van onze individuele industrieën. Van daaruit kunnen we verder bouwen.”

Nicki Briggs Foto: Future of Protein Production

Ook de communicatie is van groot belang, vervolgt Briggs. “Vroeger werd een persbericht over een nieuwe product-lancering door de media als groot nieuws gebracht. Nu bepaalde claims niet zijn uitgekomen, is dit verleden tijd. De afgelopen 18/24 maanden is er een toenemende scepsis ten aanzien van onze sector. Daardoor wordt het steeds moeilijker om onder de aandacht van de juiste media te komen. Communiceer je mijlpalen doelgericht en doordacht. Meld alleen echte vooruitgang op het gebied van de infrastructuur, product-lanceringen en partnerschappen.”

Gelobbyd tegen kweekvlees

Een andere uitdaging is de concurrentie van de kweekvleessector met de traditionele vleesindustrie. “Dit is geen eerlijke strijd”, weet Kaitlin Grady van Clever Carnivore. “De veehouderij heeft agressief gelobbyd tegen kweekvlees. Dat zien we ook terug in de verschillende staten, zoals Alabama en  Arizona, die kweekvlees verbieden.” Dat is in haar ogen een zeer kwalijke zaak. “Het verbieden van kweekvlees beperkt de keuze van de consument. Terwijl kweekvlees heel belangrijk is om in 2050 10 miljard mensen te voeden. Gekweekt vlees vereist 90% minder landgebruik, 80% minder waterverbruik en produceert 94% minder luchtvervuiling. Dat zijn heel belangrijke voordelen.”

Het is echt belangrijk om terug te gaan naar de basis en de kosten en risico’s nauwkeurig in kaart te brengen

Om van kweekvlees een succes te maken is een goede businesscase vereist, benadrukt Grady. “Wij zien veel kansen in een lage prijs. In onze nieuwe productiefaciliteit in Chicago schalen we op van 15 liter naar 500 liter. Op onze huidige schaal kunnen we voor $1,00 een worst maken. Naar mate we verder opschalen, zullen de kosten verder dalen.”

David Ziskind van Stantec Food & Beverage besluit: “Een hoge productiecapaciteit is nodig om echt een verschil te maken. Een goed opschalingsproces is daarbij essentieel. Iedereen wil snel bewegen in deze branche, vooral start-ups. Maar het is echt belangrijk om terug te gaan naar de basis en de kosten en risico’s nauwkeurig in kaart te brengen. Zorg voor het juiste evenwicht tussen risico, kosten en flexibiliteit. Dan wordt de kans op succes vele malen vergroot.”

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin