Platform koppelt vraag en aanbod in veetransport

20-06 | |
Wim Kanters: “In het transport van stukgoed is dit allang gemeengoed.” Foto: Van Assendelft Fotografie
Wim Kanters: “In het transport van stukgoed is dit allang gemeengoed.” Foto: Van Assendelft Fotografie

Bij het vervoer van dieren wordt vaak met lege wagens gereden. Heen of terug. Dat kost de betrokken partijen veel geld. Voormalig veetransporteur Wim Kanters ontwikkelde met zijn bedrijf Livanta een digitaal platform waarmee hij vraag en aanbod met elkaar in contact brengt. “Vorige week hadden we 25 matches. In al die gevallen is de kostenpost ‘lege kilometers’ flink omlaag gebracht.”

Wim Kanters verbaasde zich er al jaren over. Een veetransporteur rijdt in opdracht van een handelaar met een volle wagen naar bijvoorbeeld Noord-Italië, lost de dieren en keert vervolgens met een lege wagen terug. Hij kan tientallen voorbeelden noemen. Het gebeurt dagelijks, veewagens die heen of terug zonder lading rijden. Dat kost alle betrokken partijen geld.

Veehandelaren en transporteurs spreken in zulke gevallen over ‘lege kilometers’ en die moeten natuurlijk wel worden betaald. Dat is niet goed voor de portemonnee van de betrokken bedrijven en niet goed voor het milieu. Dat moet en kan anders, dacht Kanters en hij ontwikkelde een digitaal platform waarop veehandelaren en transporteurs met elkaar in contact worden gebracht. “In het transport van stukgoed is dat allang gemeengoed, maar niet in de veehandel. Met ons bedrijf Livanta zijn we in dat gat gedoken. Er blijkt behoefte aan ons platform te zijn. Vorig jaar hadden we duizend matches. In al die gevallen is de kostenpost ‘lege kilometers’ flink omlaag gebracht.”

De prijs van lege kilometers

Wim Kanters is al decennia in het veetransport actief. De boerenzoon uit het Brabantse Keldonk transporteerde nationaal en internationaal vrijwel alle diersoorten. Hij kent de weg in heel Europa. Eerst in loondienst, later met zijn eigen vrachtwagens. “Dat was mijn lust en mijn leven. Ik houd van dieren, wil ze goed verzorgd van a naar b brengen. Nog steeds trouwens.”

Vervolgens klom hij op van planner tot transportmanager bij een grote speler in de veehandel. En vooral in die laatste functie maakte hij het dagelijks mee. “Als ik bijvoorbeeld een prijs opvroeg om vaarzen naar Oostenrijk te brengen dan kreeg ik gelijk de prijs van de lege kilometers terug op mijn bordje, terwijl er in Zuid-Duitsland mogelijk varkens te laden zijn die bij een slachterij richting Nederland moeten worden afgeleverd.”

Aanbod en vraag registeren

Vraag en aanbod in het dierenvervoer bij elkaar brengen, zowel in Nederland als in Europa, dat is simpelweg de essentie van het digitale platform van het bedrijf Living Animals Transport Assistence, kortweg Livanta. Of het nu gaat om een kudde schapen, lading fokvarkens, een sportpaard of een dekstier. Veehandelaren en transporteurs kunnen abonnee worden en vervolgens hun aanbod of vraag registreren. Een match is dan snel gemaakt.

In zijn kantoor in Mill hangt een digitaal display aan de wand wat ook online te vinden is. Daarop is te zien welke ladingen in welke week op transport wachten en waar vrachtwagens leegkomen. In het zuiden van Spanje bijvoorbeeld, in de buurt van Bremen in het noorden van Duitsland en in Georgië. Dat laatste wordt een uitdaging, denkt Kanters.

Beide partijen besparen veel kosten

Transporteurs en veehandelaren die elkaar anders niet vinden, komen via het platform met elkaar in contact. Hij noemt een recent voorbeeld. “Een match van afgelopen week: een transporteur rijdt een lading runderen naar Kroatië en zou leeg terugrijden. Via ons platform komt hij in contact met een Oostenrijkse veehandelaar die runderen wil vervoeren naar Nederland. De match wordt gemaakt en het aantal lege kilometers gaat daardoor flink omlaag. Beide partijen besparen veel kosten.”

Politiek gevoelig

Kanters wil verder groeien. Door de corona-beperkingen was het niet eenvoudig om zich te profileren bij transporteurs en handelaren. Hij constateert ook enige schroom bij zijn doelgroep, met name bij de veehandel. “Sommige handelaren zijn bang dat hun vaste afnemers bekend worden via het platform. Ik snap de terughoudendheid, want ik kom zelf uit die wereld. Maar er is geen reden voor, want contactgegevens zijn niet zichtbaar. Pas als overeenstemming is bereikt, worden contactgegevens uitgewisseld, buiten het openbare deel van het platform om.”

Hij realiseert zich dat het transport van dieren politiek gevoelig ligt, maar hij verwacht niet dat de Europese Unie internationaal vervoer van dieren gaat verbieden. “Hooguit het vervoer van slachtdieren, bijvoorbeeld vleesvarkens uit Nederland naar een slachterij in Italië. Daar komt vroeg of laat een verbod op. Voor ons bedrijf is dat geen ramp. Er zullen altijd dieren vervoerd moeten worden.”

van Cooten
Aart van Cooten Freelance redacteur
Meer over



Beheer