Skip to content

PLMA: Plantaardige huismerkproducten antwoord op vraag voor duurzaam en gezond

Plantaardig staat centraal bij de producten geëerd met een Salute to Excellence Award op de Private Label Manufacturers Association (PLMA) beurs 2024.

Updated on:
Achtergrond
Eiwittransitie
Plantaardige huismerkproducten premium

Een groot aandeel van de producten gewaardeerd met PLMA-prijzen zijn plantaardig. Foto: PLMA

Het aanbod plantaardige huismerkproducten groeit, want het speelt in op de consumentenbehoeften voor betaalbare gezonde en duurzame producten. Plantaardig staat centraal bij de producten geëerd met een Salute to Excellence Award op de Private Label Manufacturers Association (PLMA) beurs 2024.

Van de Nederlandse retailers krijgen Albert Heijn en de Nederlandse tak van Aldi erkenning voor hun plantaardige huismerkproducten. Volgens de jury is de granola rode vruchten van Aldi lekker, duurzaam en gezond voor een betaalbare prijs. Het product wint daarmee een Salute to Excellence Award. In de Idea Supermarket staan alle nieuwe huismerkproducten en ontvangers van de Salute to Excellence Awards en veel zijn plantaardig. Tussen de producten onder New Idea staat Schouten met nuggets gemaakt van mycoproteïne en Farm Dairy met hun nieuwe lijn van plantaardige zuivelproducten. Albert Heijn presenteert de plantaardige huismerkproducten onder Terra tussen andere nieuwe productlijnen van retailers.  

Meer voor plantaardige borrel en ontbijt

Een groot aantal van de plantaardige huismerkproducten in de Idea supermarket van de PLMA speelt in op een ander eetmoment dan de hoofdmaaltijd. Veel producten dienen borrelgemak, zoals gefrituurde paprikaringen, groentenuggets of kikkererwtenchips. Ook voor het ontbijt zijn er nieuwe plantaardige opties, zoals crackers, granola en plantaardige yoghurt.

Plantaardig past bij huismerken

Volgens Ananda Roy van van marktonderzoeksbureau Circana zijn juist huismerken goed in staat de behoefte voor plantaardig, duurzaam en gezond gemak in te vullen. Consumenten overwegen duurzame producten zodra ze prijsbewust gepositioneerd zijn en goed beschikbaar. In deze tijden van extreme inflatie hebben huismerkenproducten zich bewezen als een betaalbare optie van goede kwaliteit.

Bewuste koopjesjagers

Ana Tique van onderzoeksbureau Euromonitor ziet vooral dat de consument, na de eerste schrik door de hoge prijzen, nu een echte bewuste koopjesjager is. Gezond eten kopen is onderdeel van budgetbewuste zelfzorg. Duurzaamheid vinden consumenten belangrijk en willen dat, tegen een goede prijs, ook uiten in hun koopgedrag. Volgens Tique koopt nu al 33,4% van de consumenten wekelijks plantaardige dranken en 55,4% van de consumenten zoekt actief naar gezonde ingrediënten in hun voeding. Met een goede nutri-score, plantaardige ingrediënten en goed onderbouwde duurzaamheid op de producten kunnen huismerken consumenten aan zich binden. Als goed voorbeeld toont Tique de Terra huismerkproducten van Albert Heijn.

Lees ook: Albert Heijn verkoopt meer plantaardige eiwitten dankzij huismerk Terra

Producenten strijden om aandacht retailer

Verspreid over de 8 hallen met voedselproducten kunnen is er keuze uit een keur van nieuwe plantaardige huismerkproducten. Boermarke presenteert zijn plantaardige kaas, nu nog niet beschikbaar op de markt, aan nationale en internationale retailers. Schouten richt zich op internationale retailers en merkt dat de PLMA-beurs steeds vaker door de foodservice wordt gevonden. Farm Dairy, leverancier van verse zuivel aan Nederlandse huismerken, wil zijn nieuwe plantaardige lijn onder de aandacht brengen. Zes maanden geleden begon het bedrijf met plantaardig zuivel gemaakt van een mengsel van veldbonen, haver en soja.

Lees ook: Boermarke onthult ‘gezondste kaasvervanger ter wereld’

Op smaak overtuigen

Producenten zijn bewust dat smaak de sleutel is tot een succesvol plantaardig huismerkproduct en trekken retailers naar hun stand met proeverijen. Ad van Geloven, producent van borrelhapjes, wil Nederlandse retailers interesseren voor hun plantaardige snacks die het al in andere landen goed doen. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk scoort de snackproducent met uienringen en champignons in een deegjasje.

Bij Rival Foods kan de hele-spierkipvervanger worden geproefd. Hoewel de plantaardige basis van soja met tarwe welbekend is, geeft de technologie die Rival Foods toepast een hele andere textuur. Ojah, producent van plantaardig vleesalternatieven, biedt hapjes aan met hun product met namen als ‘unicorn cubes’, ‘flame-grilled phoenix flakes’ en ‘mammoth chunks’. Hiermee wil Ojah laten zien hoe veelzijdig hun product is.

Plantaardig valt weg op beursvloer

Zo verzameld als alle plantaardige producten met Excellence Awards zijn in de Idea Supermarket, zo verspreid staan de producenten op de beurs. De PLMA bereikt met 2.960 standhouders een nieuw record. Volgens de organisatie is 23% van die standhouders vegan, plantaardig of vegetarisch. Toch vallen de nieuwe en gewaardeerde plantaardige producten in de Idea Supermarket in het niet op de enorme beursvloer. De 13 hallen zijn dan ook ingedeeld naar land en op food of non-food, niet op productcategorie.

Hoewel de organisatie het belang van plantaardig aanbod benadrukt, komt het aanbod op de vloer conventioneler over, met veel dierlijke producten.

Plantaardige huismerkproducten
Het viel op de beursvloer niet op dat 23% van de standhouders een vegan, plantaardig of vegetarisch aanbod had. Foto: PLMA

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin