Doorgaan naar artikel

Plus en Jumbo wijzigen beleid na nominatie Wakker Dier

Jumbo past de eigen mededelingen over het product aan, meldt Wakker Dier.

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Tilapia. Foto: Canva

Tilapia. Foto: Canva

Na Plus met zijn Boerentrots kalfsvlees is ook Jumbo met zijn tilapia afgevallen als kandidaat voor de titel ‘Liegebeest van het jaar’ van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.

Jumbo past de eigen mededelingen over het product aan, meldt Wakker Dier. “Volgens de website van Jumbo wordt hun tilapia gekweekt in een omgeving waar ‘zoveel mogelijk natuurlijk gedrag wordt gestimuleerd’. In werkelijkheid leven de vissen dicht op elkaar in een vervuild meer”, klaagde Wakker Dier eerder. De claim over het natuurlijke gedrag wordt nu echter van de website verwijderd, vernam Wakker Dier.

Plus meldde eerder over Boerentrots kalfsvlees dat de kalfjes in kwestie vrij rondlopen, maar volgens Wakker Dier leven deze dieren in stallen op roostervloeren ‘en komen zij alleen buiten op weg naar de slacht’. PLUS heeft het inmiddels van de website afgehaald. Een andere verpakking stond al op de agenda.

“De kandidaten laten er geen gras over groeien. Met dit tempo wordt het een spannende verkiezing”, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. Voor de titel ‘Liegebeest van het jaar’ zijn nu nog drie genomineerden: Van Dobben met een tekst over vermeende eerlijke ingrediënten, de commercial ‘Boeren houden van koeien’ en een claim over ‘optimaal welzijn’ in de geitensector.

Consumenten kunnen nog stemmen. Op 6 september maakt Wakker Dier de winnaar bekend.

Snel delen

Image
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin