Foto: Ramon van Flymen
In dit artikel
Supermarkt Plus begint deze week een pilot met het voedselkeuzelogo Nutri-Score.
Op 3.000 Plus-huismerkproducten is het logo op de elektronische schaplabels in de winkel en online zichtbaar. Zo kan makkelijker een gezonde keuze worden gemaakt. Uit onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders blijkt dat voor 79% van de respondenten een gezonde keuze van belang is bij het kiezen van producten in de supermarkt.
Vergelijken van producten
Nutri-Score helpt consumenten bij het vergelijken van producten binnen een categorie, zodat makkelijker een gezonde keuze kan worden gemaakt. Producten kunnen binnen Nutri-Score een A tot en met een E scoren, corresponderend met een kleur. A is groen en het meest gezond, E is rood en heeft de minst gezonde samenstelling. Het voedselkeuzelogo wordt naar verwachting medio 2022 officieel ingevoerd in Nederland. Het logo is echter al op meerdere producten te vinden, zoals op de groente van HAK.
Duidelijk logo
Het onderzoek, in augustus uitgevoerd door Direct Research, geeft aan dat twee op de drie Nederlanders voorstander is van de introductie van Nutri-Score in Nederland. 70% vindt dat Nutri-Score helpt om producten simpel en snel met elkaar te vergelijken.
Naast gemak is het ontbreken van een overzicht wat nu werkelijk een gezonde keuze is, de belangrijkste reden voor consumenten om niet altijd een gezondere keuze te maken. Bijna 80% vindt Nutri-Score een duidelijk logo om snel af te lezen of een product gezond of ongezond is. Eerder testte Plus het logo al op biologische producten.